tirsdag den 20. marts 2012

Påskeklokker og pakkepost

Igen en kølig og blæsende dag, men ikke så meget som i går, så jeg var rundt med riven og havekærren. Posten kom med en pakke fra Staudemarken.dk
Der var tre forskellige slags bregner, og tre slags græsser og en halvdød bronzefennikel, som jeg ikke  betalte for.  En staudevalmue og en lyserød løvehale.
De står foreløbig her ude på mellemlandingsstedet, som er ved at være fyldt godt op. Jeg tror, at det er godt, at de kommer lidt mere i gro, inden de bliver plantet ud i bedene.
Jeg har lavet mig et vindspil, det klirrer da noget. Jeg håber, at det kan skræmme evt. rådyr væk, så de ikke hopper over hegnet og ind i haven :o)
Her er der gang i Cimicifuga White Pearl
Sådan ser de lilla lærkesporer ud inden blomstring
Peberbusken
Perlehyacint
En primula mere



Dagens påskeklokker
Tete a tete
Anemone
Er der nogen, som kan fortælle, hvad denne lille fine blomst er for en. Der kommer mange flere af den, men dette er den først udsprungne.
Til slut min træpæon, ser det ikke ud som om, der er en knop i den?
Fortsat god aften

31 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth. Tænk, at du har købt stauder allerede. Jeg troede man først skulle begynde i april. Det er nok en god idé at lade dem gro lidt inden du planter dem ud.
    Du har allerede mange fine blomster i haven - især dine påskeklokker. De er langt fremme hos jer. Rigtig god aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Ja det er ikke så længe siden, jeg bestilte dem, og jeg havde da ikke regnet med de kom allerede. Heldigvis var der fint liv i dem, bortset fra bronzefennikel, som jeg så heller ikke betalte for.
      Ja påskeklokkerne er helt fantastiske og langt fremme i forhold til andre steder.

      Slet
  2. Hold da op der bliver købt ind. Er det til vi kommer? Der sker altid noget hos dig, og med det mener jeg, med den hast dine planter gror. Løvehale i lyserød, nå den var ny for mig. Jeg fik den i gul til plantebyttedag i Gladsaxe's Havevenner.
    Jeg har været inde og lure på Vibeke-Samsoe b&b, det ser hyggeligt ud, nu vil jeg lige vise det til John også. Er det ikke lidt tidligt at bestille færge?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Ja det skal jo være flot, når I kommer, men om det nu blomstrer til den tid, tør jeg ikke love :o)Jeg har ikke været så vild efter at få den gule løvehale, men den der så tiltalende ud.
      Jeg tror ikke, at det er for tidligt at bestille færge, der er ikke så mange afgange fra Sjælland, så du må hellere gå i gang.

      Slet
  3. Nå, du har motioneret klik-fingeren igen :) Jeg er spændt på den lyserøde løvehale - jeg har kun set den gule (hos CD).

    Håber dit "musikanlæg" skræmmer rådyrene væk, så de ikke generer dine planter.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja min klikfinger fejler ikke noget :o) Jeg får også snart noget fra Staudefeen, der skal meget til med alt det bare jord, jeg har.
      Ja lad os håbe det virker med kling klang fra flaskerne :o)Måske er det for tidligt, jeg har sat det op, så har de vænnet sig til lyden, inden det er tid for rosenknopperne.

      Slet
  4. Sikken mange planter! Du må virkelig nyde at have tiden til at pleje din have. Skønt at se!

    Måske skulle vi også prøve vindspillet. Selvom vores rådyr ikke sådan lader sig skræmme, så ved man jo aldrig.

    Ha´en rigtig god aften
    Birgitte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Du kan tro jeg nyder at have tid, det er skønt, og det kniber såmænd endda at have tid nok :o)
      Nej jeg tænkte også, at det var et forsøg værd at prøve med det vindspil, og så ser det da meget sødt ud. Gad vide om det var hos Lone jeg så idéen med flaskerne. Jeg troede egentlig, det var hos dig.

      Slet
  5. Så mange fine stauder du har købt.
    Jeg glæder mig til at se billeder fra din blomstrende have til sommer.
    Bare ikke rådyrene vænner sig til vindspillet.
    Hvor har du dog mange smukke planter i din have nu.
    Ha` en god aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja det er jeg også lidt bekymret for at de gør, det skulle ikke undre mig. Jeg har tænkt på at sætte et fugleskræmsel op, gad vide om det kan skræmme rådyr..
      Ja der er efterhånden mange fine ting i min have.

      Slet
  6. Hej Lisbeth

    Når jeg ser dine billeder så tror jeg nogle gange, at jeg bor på en anden breddegrad.

    Det er utroligt som alting vokser hos dig.

    Jeg kan ikke engang ane pæonerne endnu - og de skal ellers gerne flyttes snart, så de ikke ender under drivhuset.

    God aften til dig :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Det kan jeg egentlig godt forstå, det går godt nok stærkt herovre.
      Det er skidt at du ikke kan ane pæonerne endnu, når du skal have dem flyttet. Det ville være ærgerligt, hvis de endte under drivhuset.
      I lige måde :o)

      Slet
  7. I dag har jeg netop gået og tænkt på den lyserøde phlomis, hvor pudsigt.
    Jeg har aldrig set den i virkligheden, så jeg håber at du vil skyde et par gode billeder af den, i løbet af sommeren.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karina
      Det kan du tro jeg vil, hvis den altså vil blomstre, men hvorfor skulle den ikke ville det :o)den kommer jo til et godt sted her.

      Slet
  8. Din lille blå blomst er en Iphaeon uniflorum. Den er rigtig sød - og nem. Den bliver også flere med tiden,men på den gode måde.
    Vh. Helle

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Helle
      Tak for navnet på blomsten, jeg har den i begge mine stenbede, den bliver pænt større, så jeg har delt den.

      Slet
  9. Skønne ting der røg i din kurv min ven........og det hele eksploderer jo ovre hos dig ;0)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorthe
      Ja det var ikke så dårligt. Ja det gør det, men jeg har ikke tulipaner endnu som du og Hanne :o)

      Slet
  10. Som alt dog springer op af jorden hos dig -i industrielle mængder! Dejligt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej fru Skipper
      Ja det gør det, men ikke i industrielle mængder, det er kun hos CD :o)

      Slet
  11. Har du nu købt flere planter? Du er da en værre én :-D
    Det lyder til at være lækre sager. Og ja, jeg ville helt klart også mellemplante dem i potterne.
    Jeg tror også at det er Iphaeon uniflorum. Jeg fik nogle af min veninde sidste år. De er så søde. Men jeg kan ikke huske hvor jeg har plantet dem :-)
    Det er dejlige farverige billeder du viser. Ah, imorgen skulle det blive lunere.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Hanne
      Jeg er ikke så god til at styre den klikfinger :o) Jeg har jo heller ikke sået så meget som I andre, og jeg er nødt til at have noget til alt den bare jord :o)
      Ja du og Helle er enige, så det er nok en Iphaeon uniflorum.
      Ja nu må det da snart blive lunere, håber det for det blæsevejr er vi godt trætte af.

      Slet
  12. Du har nogle vildt skønne farver i din have... mums :o)
    Jeg har lige eftersøgt en netbutik der sælger græsser i mit indlæg i aften... måske behøver jeg ikke søge længere. Du har jo købt græsser ved Staudemarken, så det tror jeg at jeg vil undersøge - tak for det ;o)

    Ha en go aften...

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bettina
      Tak skal du have.
      Ja de ser ud til at være i orden græsserne fra staudemarken, og så er de ikke dyre, så prøv du bare det, der er en del at vælge imellem. Ellers er der også Thyboesminde.

      Slet
  13. Hold da op du har fået købt ind ,De lover fint vejr i morgen, så måske du eventuelt kan få plantet de nye ud i haven allerede i morgen .

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jonna
      Ja jeg købte lige lidt :o) Jeg glæder mig til det fine vejr, men venter lidt med at plante ud i haven, det kan godt lige stå og danne lidt flere rødder.

      Slet
  14. Nårh du kan også :D Skønt med nye herligheder til haven :0)
    Din peberbusk er vild flot, sådan en må jeg vist have anskaffet...eller 3 ;0)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej
      Ja ork ja ingen problem, klikfingeren arbejder helt af sig selv. Den er rigtig køn den lille peberbusk, den kan anbefales :o)

      Slet
  15. Kender virkelig alt for godt til den klickfinger,men mit er dog ikke kommet endnu.( fra Staudestedet)
    jeg købte en phlomis" bronze flamingo" forrige år ved Damholdgård,men den blomsterede ikke sidste år den groede kun så glæder mig til at se den iår, jeg havde nemlig ikke lyst til den alm gule så den skulle prøves i en anden farve.
    Din Træ pæon er godt nok langt fremme. Modtog min ny vunden med posten i går.

    Hilsen Helle

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Helle
      Ja den klikfinger fungerer fantastisk. Jeg havde også skrevet lidt op fra staudestedet, men valgte så den anden, da der var flere planter der, jeg kunne tænke mig. Bl.a. bregnerne var til rimelige priser, så må vi se om jeg klikker ind på staudestedet senere på foråret. Har også lidt bestilt hos Staudefeen, så man skal jo holde et sted :o)Jeg skal også over og købe flere rhododendron her midt i april.
      Så er det heller ikke sikkert min phlomis kommer til at blomstre i år, vi får se.
      Ja jeg var nervøs for at den ikke ville blomstre i år, men jeg synes, at de ligner en knop, så mon ikke det lykkes.

      Slet