tirsdag den 11. juli 2017

Jubiii det regner

det giver mig tid til at lave et nyt indlæg, jeg skulle ellers i haven, men venter lige lidt. Jeg tror ikke, at det bliver til meget regn, men lidt har også ret.
Er det ikke smukt Clematis Rouge Cardinal og Mendoza i solen
Der er gang i mine clematis nu, eller i hvert fald i nogle af dem.
 Warszawska Nike har jeg to steder i haven, det var nu en anden, jeg købte, men det viste sig at være denne i stedet.
 Etoile de Violett blomstrer nu der hvor Multiblue blomstrede for en måned siden
 Jackmanii i toppen af en bærmispel
 også her ved espalieret på terrassen
 Julia Correvon har jeg to steder i haven
 Margaret Hunt klatrer op af stammen til kejsertræet
Ja og så er der min sølle blomst i Princess Diana, der er vist en mere, ikke den store succes som hos Ulla
Den sidste deutzia blomstrer nu i al sin overdådighed, jeg har en del fra den gang læhegnet blev lavet, dvs. tilbage i 2003, dette er en af de store.
Hemerocallis, der er gang i mange nu:



De er da fine, jeg har desværre ingen navne på dem.
Liljerne er der også godt gang i:
 Eyeliner
 Forever Susan


de pynter gevaldigt midt i det grønne
 Penstemon / rørblomst Husker Red, skulle det være.
ja og så er der den skønne Philadelphus Belle Etoile, den dufter fantastisk
Roserne:
 Aprikola, flot farve, men ingen duft
 Det har Augusta Louise til gengæld
 Bent (fra Rosenmageren)
 Frederic Mistral
 Goldener Olymp har endelig fundet sin plads, så den kan blomstre. Den er blevet flyttet mange gange, nu kan rådyrene ikke længere nå den.
 Hansestadt Rostock er lige begyndt
 men der er mange fine knopper på vej, den er ny i haven
 Persian Mystery er jeg stadig vild med, den har blomstret flot over en lang periode, og der er stadig knopper.
Der er jo også Queen of Sweden, som endelig er klar til blomstring, den måtte klippes langt ned i foråret.
God regnvejrsdag til jer, hvis I er så heldige, her er det stoppet, så nu må jeg ud.

31 kommentarer:

  1. Lige nu kommer der igen lidt men det er ikke blevet til meget her i formiddag. Dine Liljer er flotte. Selv om dem der blomstrer nu ikke dufter er de skønne og mere stabile end de orientalske synes jeg. Så for den nu brumler det også...må vist hellere kigge på radaren. God dag, hvad du nu end kommer i gang med...her klippes og pilles der i det store drivhus.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rita
      Her smådrypper det lidt, men ingen bulder eller en ordentlig tordenbyge. Jeg har ikke tænkt på, om de asiatiske liljer er mere stabile end de orientalske. Jeg har klippet og pillet udenfor og taget nye billeder.

      Slet
    2. Så blev jeg færdig i drivhuset og det er også færdig med at regne ser det ud til og sørme der er kommet 6 mm. Jeg mister nu som regel et par stykker af de orientalske Liljer hvert år men de asiatiske formerer sig godt.

      Slet
    3. Der var du heldig, vi fik kun 1½ mm. Du har ret i det med de orientalske, jeg har vist også mistet en del af dem.

      Slet
  2. Jeg er lige kommet ind til en regnvejrspause, selvom det vist ikke bliver til det vilde. Som hos Rita har det også buldret her i det fjerne - sådan en god tordenbyge ville nu ikke være af vejen! Smukke liljer du har, her er det kun et par hvide i blomst. Mine dagliljer er ikke begyndt at blomstre endnu, men de er jo på vej. Dine klematis er som altid overdådige!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Regnvejrspause blev det ikke til her, jeg tog kasketten på og nippede lidt visne roser og stauder. Her er ingen buldren, vi kunne vist alle godt bruge en ordentlig tordenbyge.

      Slet
  3. Dine clematis er så fine! Jeg skulle ønske de ville gro sånn her :)
    Det kommer ikke regn her heller. 5 mm i går og 1 mm i dag. Det monner ikke så veldig mye akkurat :(
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja nogle af dem er jeg heldig med, andre vil ikke her heller.
      Vi fik ikke noget regn i går og kun 1½ mm i dag. Det er alt for lidt.
      Klem

      Slet
  4. Hej Lisbeth
    Her regnede det da jeg kørte på arbejde ellers har det været tørt så der er nok ikke kommet noget særligt.
    Det første billede er da til at blive helt svimmel af. Det er godt nok smukt. Alle dine clematis er bare så flotte ja og div. Liljer er også ret fine især de to første dagliljer.
    Mine nye Hansestadt Rostock er stadig kun i knop men der er da noget at glæde sig til. Gule roser er jo ikke det jeg har mest af.
    Håber at du får noget regn men det er vel som her.
    Forsat god dag
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det er sørgeligt, at vi ikke får noget regn, nu lover de på søndag, men jeg vil se det, før jeg tror det.
      Ja det første billede er jeg også meget glad for. Ikke alle men de fleste af mine clematis er fine. Dagliljerne er ved at komme sig nu, det er godt.
      Nå er jeg alligevel kommet før dig med en rose, den er da også noget sen den Hansestadt Rostock. Gule roser er også lækre.
      Ja lad os håbe på regn, det hjælper nok ikke.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  5. Hej Lisbeth

    Jeg har også fået lidt dryp. 1mm i nat og 1 mm idag, en hurtig byge.
    Hele Norden skal have på søndag, vi får se:)

    Det er de asiatiske liljer der blomstrer så flot nu.

    Hov Bent er blevet registreret
    http://www.helpmefind.com/rose/l.php?l=2.73219

    Men ikke mange oplysninger han har givet...

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det er ikke meget regn vi får, vi får se søndag det ville være skønt med 50 mm, men så meget får vi næppe. Ja der er mange fine asiatiske nu.
      Ja tak for linket, jeg har jo et foto og prøvede at sætte det ind, men det dur jeg åbenbart ikke til. Nej han giver ikke mange oplysninger.
      Tak i lige måde

      Slet
    2. Jeg fandt ud af det, så nu er der et billede med :)

      Slet
  6. Fantastisk som dine clematis hygger sig hos dig. Dog med undtagelse af Princess Diana, som til forveksling ligner min. Vi må have nogle staldtips af Ulla. Også utrolig mange flotte liljer. :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Fru Friis
      Ja det gør de næsten alle, der er nu også nogle som aldrig kommer, men disse er sikre, bortset fra Princess Diana. Vi må høre, hvad Ulla gør :)
      Ja der er mange liljer og flere på vej.

      Slet
  7. Det er altid smukke billeder Fru Hønneballe, du viser fra jeres skønne have. Hvor gror de Clematis godt. Penstemon ligner min Huskers Red. Flotte roser og imponerende fin blomstring. Dejæige Liljer. jeg venter at se lidt flere i min hav om 3-4 uger. De blev sat lidt sent.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Anne
      Ja jeg er heldig med de fleste clematis. Dine liljer skulle da gerne være på vej, selvom du har sat dem sent.

      Slet
  8. Godmorgen Lisbeth
    Cardinal Rouge sammen med Mendoza er da et helt fantastisk syn - begge så frodige og blomsterrige 😊 I det hele taget flotte Clematis du har - altså lige på nær Princess Diana, som heller ikke er noget at skrive hjem om her - gad vide, om serien skal have særlig opmærksomhed, for min Queenmother gik ud sent i efteråret. Træls, for det er smukke Clematis. Du er længere fremme med både Hemerocallis og liljer - her er der kun store knopper. Vi fik ca 10 mm - det var tiltrængt, men slet ikke nok. Det ser ud til på radarbilleder, at I har fået masser af regn her til morgen - håber, det passer.
    Rigtig god dag til dig!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. God morgen Linda
      Ja de er gode partnere de to, og billedet der i solen var ikke tosset. Ja jeg har mange flotte clematis, men den gruppe er ikke nem, synes jeg. Duchess of Albany kom aldrig i gang hos mig, jeg fik jo to Princess Diana, den der blomstrer nu er den fra dig, den anden tror jeg er gået til. Ja det er rigtig træls. Vi fik kun 1 mm i går, nu til morgen regner det ganske rigtigt pænt, men der er kun 3 mm i glasset, håber der kommer mere.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  9. Nogle få mm blev det til her. Princess Diana flyttede jeg for nok tre år siden, og det satte den kraftigt tilbage. Først i år er den så småt ved at se ud af noget igen. Du efterlyser navnet på en gul staude i et tidligere indlæg, så jeg. Den hedder patrinia.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja i denne sommer må vi være taknemmelig for lidt regn og åbenbart også for at Princess Diana vil gro, så Ulla er heldig. De er heller ikke nemme at flytte, synes jeg, mine går ud, når jeg prøver.
      Tak for navnet, ja den var jo fra dig den Patrinia.

      Slet
  10. Vi fik 10 mm i går, og det var tiltrængt. De fleste af mine dagliljer er også i gang, men der er desværre galmider i en af dem. Har også Augusta Louise, og hun er både skøn og dufter.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Ja vi trænger alle til vand, vi får stort set ikke noget. 1 mm i går og 3 i dag. Det er træls med galmiderne. Ja Augusta Louise er en skøn velduftende rose.

      Slet
  11. Her er det som vanlig bare alt for mye regn, så her er det mangel på sol og varme som er utfordringen. Jeg får ikke blomster på dagliljene mine, kan hende jeg må flytte dem til et mer solfylt sted? Ha en fin dag, hilsen Anne-Kristin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne-Kristin
      Ja sådan kan det gå, træls at få for lidt regn, men for meget er også galt. Ja dine dagliljer vil gerne stå mere solrigt. Jeg har haft nogle, som slet ikke ville blomstre, da jeg flyttede dem hen i solen, hjalp det heldigvis.

      Slet
  12. Hej Lisbeth!
    Så fint med alla dina klematis, den första bilden är otroligt vacker, vilken färgmatch. Alla ser så friska och frodiga ut.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika
      Ja det er skønt med alle de klematis, jeg var meget heldig med først billede, da solen skinnede på dem.
      Tak i lige måde

      Slet
  13. Underbara clematis du visar idag :) De flesta är senare hos mig. Men dina bilder lockar till fler sorter. Färgkombinationen i den första bilden var läcker.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Carina
      Ja de er flotte, de er nok lidt senere hos dig. Nogle er nemmere end andre. Ja det ser meget godt ud på første billede.
      Tak i lige måde.

      Slet