tirsdag den 5. december 2017

Gråvejr og rhododendronpræsentation

Det er fuldstændig gråt derude, heldigvis har jeg billeder fra i går. Jeg har skam været i haven en times tid i dag, jeg fyldte havebøren med staudeafklip. Der var ikke meget pænt tilbage at kigge på. Fordelen ved at klippe ned nu i stedet for i foråret er, at jeg kan gå i bedene uden problemer. Om foråret er der masser af nyt på vej op, og jeg er ikke altid forsigtig nok.
Sådan en solopgang går i grunden hurtigt, jeg tog flere billeder, da den var på vej op
 Liquidambar som den ser ud nu

 fine farver, men ikke så mørke som
Parykbusken, denne er en aflægger fra Ida. Det er mange år siden, jeg fik den, tænk at en nedkroget gren kan blive så stor og flot. Jeg er nødt til at klippe af den en gang i mellem, den sender sine grene ind mellem rhodoerne. Flottest er den her i november/december. Cotinus coggygria Royal purple må det være. her kan du købe den.
 det er om at nyde de sidste solbilleder, det bliver ikke meget vi får den at se de næste dage.

 rim i græsset i går morges
De stedsegrønne træder mere i karakter nu
 i går var vi på tur i en fyrreskov på nordøen
 flotte træer
 og flotte mostuer
tænk hvis jeg kunne have fyldt nogle sække med fyrrenåle, det ville være godt for rhodoerne .
 R. Blewbell købte jeg sidste år, den er ikke så stor endnu, derfor kan den stå under en opstammet rhodo. Den har ikke blomstret endnu.
 R. Blewberry
 og her med smuk blomst
 I nærheden står også R. Nancy Evans
 med fine gulorange blomster og knopper
 R. Rosebud
har heldigvis klaret sig fint, den skulle ellers være lidt sart.
R. yakushimanum x R. lanatum
har en fin belægning/indument på bagsiden

 Yakushimanum Select
 har det flotteste blomsterflor og også indument på bagsiden
Roser:
 Golden Celebration
 Hansestadt Rostock
 Mendoza
 Poustinia
Koko Loco
Slut for i dag, vi ses på torsdag.
God tirsdag aften og onsdag.


18 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Ja, så fik jeg fine billeder af dem jeg var i tvivl over - tak for det!
    Må man ikke tage lidt af nålene? Du kan da spørge de der har skoven, det får du da sikkert lov til!

    Sjovt at se din R. Nancy Evans
    På dette link kan du se dens afstamning:
    http://www.hirsutum.info/rhododendron/hybrids/detail.php?id=2925
    ? +En masse billeder - jeg får det indtryk at det kun er i de kølige lande at det rødlige kommer med?

    Ha en dejlig fridag:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det gjorde du, jeg synes lige at du måtte se forskellen.
      Måske kan jeg tage nogle nåle, men som Ulla skriver her nedenfor, så er det noget besværligt at slæbe rundt med sække med nåle, bilen holder et godt stykke væk. Brattingsborg gods som ejer de fleste af skovene herovre er heller ikke særligt velvillige overfor den slags.
      Ja Nancy Evans er åbenbart lidt speciel. Det var en af de første, jeg købte på et lille plantemarked, den har været lille og sølle i mange år, men nu er den kommet sig, jeg har aldrig turdet flytte den, for den står rimeligt i læ der.
      Tak for linket, det var spædende at se. Du har ret, man kan godt få det indtryk, men det kommer nok også an på, hvor længe de har været i blomst, de bliver mere gule til sidst.
      Tak for det.

      Slet
  2. Ja, vi nød også solen i går med en tur ud i det blå.
    Man burde jo fylde bilen op med både nåle og tang til haven, men ofte skal det slæbes så langt at man nærmest opgiver på forhånd.
    Tak for dine dejlige billeder!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det var en skøn tur I var på.
      Ja det burde man, men bilen holder som regel langt væk, så orker man det ikke.
      Selv tak og i lige måde
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  3. Sikke fine roserne stadig er! Jeg har også en lille parykbusk stående i børnehaven - den skal vist ud på sit blivende sted til foråret - den vil jeg glæde mig til. Smukke billeder fra fyrreskoven - sådan én kan også noget særligt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja det er imponerende med de roser. Godt du har en lille parykbusk, de er så fine.
      Ja en fyrreskov er anderledes og mørk, men spændende.

      Slet
  4. Hej Lisbeth

    Vakre bilder av både soloppgangen og rhodoene. Når jeg ser bilder fra din hage så har jeg på følelsen at enten du eller jeg bor på en annen planet. Stor forskjell nå om vinteren.
    Jeg sier ja takk til tilbud om å få frø. Vet du noe om hvilken dansk sone de tilhører? 1 og 2 går her, men ikke 3 og 4.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Tak skal du have, ja og dog er det kun hver sit land ikke hver sin planet :)
      Det skal jeg sende til dig, jeg ved desværre ikke noget om zonerne, det har ikke lykkedes mig at finde ud af det, selvom jeg gerne ville. Jeg har frø af Schlippenbachii, Luteum og Hansel. Det kunne være sjovt, hvis du kan få dem til at spire. En af de tidligere bloggere Ole har stort held med at så mine frø.
      Jeg har din adresse og sender en af de nærmeste dage.
      Klem

      Slet
    2. Tusen takk, Lisbeth! Jeg får bare prøve,for det er jo bare å prøve de og se om de spirer og overlever her. Vet du om frøene må kuldebehandles/stratifiseres?
      Klem

      Slet
    3. Velbekomme - jeg har allerede skrevet kuverten, nu mangler jeg bare at finde frøene, det bliver i morgen tidlig. Ja så længe det er gratis er de bare at prøve. Jeg tror ikke, de skal stratifiseres, men jeg må indrømme, at jeg ikke ved meget om det.
      Ole Lolk har varme under dem, så går det hurtigt, det er alt hvad jeg ved. Du kan evt. spørge ham, han er medlem af gruppen Rhododendronforeningen på fb.
      Klem

      Slet
  5. Hej Lisbeth
    Flot at du har været i haven for godt nok er graderne steget men så er "stormvejret" bare tilbage. Jeg syntes godt nok at det er koldt og er nødt til at sidde med tæppe over mig for at holde varmen. Syntes heller ikke at jeg har haft det så godt idag så det er nok årsagen.
    Dejlig med en skovtur og det er nogle flotte skulpturelle træer. Det havde nok ikke sket noget ved at fylde nogle sække med nåle, der ser ud til at være rigelig af dem, men det må man måske ikke.
    Dejligt at se Rosebud :-) den har jeg jo købt så dejligt at se hvad jeg har i vente.
    Også en god aften og en god onsdag til jer.
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Det var hundekoldt udenfor i dag, men mens jeg arbejdede gik det fint, jeg havde godt med tøj på, men det er godt nok kedeligt vejr. Jeg har brændeovnen i ryggen nu, så her går det fint, men det kan jo godt være, at der er noget i gærde, håber du slipper hurtigt af med det igen.
      Ja træerne var så flotte, så jeg måtte lige tage et par billeder. Jeg ved ikke, om man må, men dem der ejer skoven er ret skrappe. Det er Brattingsborg gods. Ja der var rigtig mange nåle, derfor var jeg fristet.
      Nå ja du købte Rosebud, den er rigtig fin efter nogle år, min er groet meget de sidste år.
      Tak i lige måde og god bedring.
      Knus Lisbeth

      Slet
  6. Vackra rhododendron du visar här :) Hirsutum som nämndens är jättebra informationskälla. Har precis listat några av de rhododendron jag beställt och som levereras till våren.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina
      Ja de er skønne :) Jeg vidste ikke, at man kunne finde så mange billeder af rhododendron på Hirsutum, det var interessant at se. Spændende med nye rhododendron til foråret, jeg har desværre ikke plads til flere :(
      Tak i lige måde

      Slet
  7. Næh, vi tog al solen ved Vesterhavet i går, da vi besøgte Fru Pedersens Have (som du har læst om på min blog)
    Dejlig fyrreskov I har lige i nærheden. Vidunderlige stammer.
    Bladene på Blewberry er flotte lancetformede og god kontrast til de mere gængse rodoblade. Så er er også noget at se uden blomst. Det er godt :-)
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det er nok det, for I har sikkert ikke haft sol i Ebeltoft heller.
      Ja det er skønt med en fyrreskov med så fine stammer.
      Ja Blewberrys blade er lidt anderledes end de andre, de er ret flotte, derfor købte jeg den, den har været på ønskelisten en del år.
      Kh Lisbeth

      Slet
  8. God morgon Lisbeth!

    Fina bilder av naturen och solnedgång, de barren skulle nog dina Rhododendron bli glada över!

    Jag gillar de flesta Rhododendron men det är något speciellt med yakushimanum hybriderna. De är speciella till sin karaktär, lätt att känna igen, täta och välformade samt blomvilliga, de är något alldeles extra i den stora Rhododendron familjen.

    Kram!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla
      Tak skal du have, ja det tror jeg bestemt også, at rhodoerne vil kunne lide.
      Du har ret, yakushimanum er noget helt særligt, løvet er altid smukt og ja de er ret blomstervillige.
      Kram

      Slet