fredag den 8. december 2017

Varm mælk med honning

må der til, når man som jeg har været "heldig" og fanget mig en kraftig forkølelse. Hele dagen har jeg siddet i min stol med et tæppe over mig, fordi jeg frøs. Nu tager jeg mig så sammen til fredagens indlæg. Jeg har været ude og tage billeder, men det var så koldt, så det blev ikke til mange billeder, godt jeg har arkivet:
To roser blev det til: Jayne Austin
og Poustinia
Der var en blomst i cameliaen, den er allerede ved at være slut, heldigvis er der 2 knopper mere.
i foråret så den sådan ud, der var nogle flere knopper
 den 15.5. plantede vi Cameliaen Brushfield Yellow ud i bedet ved skuret
i september var den groet godt,
der er heldigvis masser af fine knopper i, så den var glad for at komme ud af krukken.
så må vi bare håbe, at der ikke kommer for meget frost.
jeg har også en rød, som nu er plantet ud i samme bed, den har også en del knopper.
nu vi er i nærheden af nordbedet må jeg lige vise, hvordan parykbusken ser ud nu.
 her i bedet bag pergolaen blev R. Lavendeltraum flyttet hen
jeg håber, den retter sig i 2018, der blev klippet en del grene af, fordi den havde groet helt vildt for at få plads.
R. russotinctum står ved siden af, den har kun blomstret en gang, men det gør nu ikke noget. Se bare her, hvor flot den er
 9.4. havde den ikke meget plads, så den blev flyttet
det kunne den lide.
 også R. calophytum blev flyttet her i foråret
 bemærk de lækre store knopper den har
 nye skud 25.5.
og i blomst 30.3., desværre tog frosten de fleste af dem, men jeg fik da et par billeder af den.
Ved siden af R. calophytum står R. viscosum
den var næsten gået ud, men er heldigvis kommet sig igen.
 blærenød skyder masser af rodskud, de har stadig løvet i behold, det har træet ikke.  Staphylea pinnata
Zennobia blomstrer stadig
blæsten i går tog de fleste af nålene på sumpcypressen
her kan du se, hvor meget det blæste
til slut stenbedet med stedsegrønt. Rhodoen regner jeg med kommer til at blomstre for første gang, der er fine knopper i. Den er købt til et plantemarked i Kolding, og fik en bedre plads sidste år, det var en god idé. R. parmulathum Ozelot hybrid, det bliver spændende at se blomsten.
Nu vil jeg slutte af med rhodoer i blomst til at muntre lidt op.
God weekend - måske vender jeg først tilbage mandag, vi skal til barnedåb på søndag.
Den forkølelse er godt timet :(

22 kommentarer:

  1. Kære Lisbeth
    Snøft, athju! Du burde slet ikke have været ude og tage billeder til os, men tak alligevel ;-)
    Der er meget godt at sige om rodoer, men de store knopper, som man kan gå og glæde sig over er en af dem. Forventningens glæde er den største, siger H.C. Andersen.
    Rigtig god bedring - og bliv nu inde i varmen !!
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lisbeth
      Ja sikken et snøfteri, jeg skulle nok have blevet inde. Jeg har nogle rhodoer med meget store knopper, det er spændende. Du og H.C. Andersen har helt ret, jeg elsker, når knopperne er lige ved at bryde.
      Tak for det, ja jeg skal nok blive inde.
      Kh Lisbeth

      Slet
  2. Hej Lisbeth

    Næ, så viste du en rhodo jeg også har: Rhododendron calophytum - jeg ved ikke om min også er den variant med de farvede blomsterknopper for sådan nogen har den ikke lavet, men der er jo noget at glæde sig til kan jeg se!
    Rhododendron viscosum har egentlig en rigtig elegant blomst - DFen må jeg kigge nærmere på!

    Nu må du da hellere se at blive rask så du ikke smitter til festligheden. Når du pakker dig ind og stadig fryser, lyder det til at du jo har feber:(

    God bedring og festlig barnedåb

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Nå du har også R. calophytum, den er nogle år om at blomstre, jeg har haft den i 6 år, først i år kom der blomster. R. viscosum er rigtig fin, og så dufter den skønt.
      Jeg har ikke feber, selvom det føles sådan, jeg skulle meget nødig smitte nogen, slet ikke de tre små børnebørn.
      Tak for det.

      Slet
  3. Hej Lisbeth

    Det var da veldig dårlig timing, ja! Får håpe du er frisk nok på søndag.
    Flotte rhodoer som vanlig, og jeg har sjekket de opp mot Rhodohaven. Jeg kunne ikke ha noen av de, og godt er det. Listen over de jeg ønsker meg blir stadig lengre, og det kan den ikke ;)

    Klem, og god bedring.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det var en dårlig timing, normalt er jeg aldrig forkølet men det er jeg nu :(
      Det kender jeg godt, til sidst er der ikke plads til flere.
      Tak for det
      Klem

      Slet
  4. Kære Lisbeth
    Det lyder som om din forkølelse er blevet værre siden i går, og det er da bare så træls med barnedåben på søndag! Forhåbentlig får du det bedre i løbet af i morgen, og feberen tager af. Flot, men sikkert ikke klogt, at du gik ud og tog dejlige billeder til os 😊 Den kæmpestore rhodoknop blev nydt, kan du tro. Det samme blev dine skønne cameliaer - også den røde. Tror alligevel, jeg forsøger mig, selvom her nok er for koldt. Smukke rhodoblomster - nu varer det ikke så længe igen 😊
    Rigtig god bedring til dig!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja den er ikke blevet bedre, så ærgerligt jeg skal ikke noget ret tit, så jeg vil gerne være frisk til på søndag. Jeg var ikke ude ret længe, jeg kunne simpelt hen ikke holde varmen.
      Den rhodoknop er så flot, jeg håber, du kan have camelia, hvis du har tænkt dig at prøve med dem.
      Tak for det
      Knus Lisbeth

      Slet
  5. God bedring Lisbeth. Du må hellere holde dig indendøre. At fryse og svede samtidig er ikke rart og ikke noget at spøge med.
    For år tilbage ønskede jeg mig en blærenød til haven. Jeg blev senere i tvivl, om jeg fik bestilt og plantet en. Der hvor den skulle have stået, blev jeg enig med mig selv om, jeg i stedet havde plantet en Benved. Jeg har endnu ikke set blomster og frugt, så det kan ikke fortælle mig noget. Nu, efter jeg ser din blærenød, kommer jeg pludselig i tvivl igen -, er det virkelig en blærenød, jeg har plantet, som jeg svagt mindes noget om. Måske for 5 6 år siden. En Benved ville nok have blomstret og haft frugt for længe siden. Kan du sige mig Lisbeth, er en blærenød længe om at blomstre, og ligner Benved og blærenød hinanden meget i bladene?
    Pas på dig selv.
    Hilsen fra Mette.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det Mette - ja jeg har slet ikke lyst til at gå ud, det er for koldt.
      Du har ret, en benved ville have blomstret for længe siden, de ligner ikke hinanden særligt meget. Jeg har blærenød flere steder i haven, men den jeg viser, er flittigst til at blomstre. Du kan få nogle rodskud af mig, hvis I kommer til foråret.
      Du kan se et billede af min her https://hneballehaven.blogspot.dk/search?q=bl%C3%A6ren%C3%B8d
      den har de flotteste blærer i august, september.
      Tak - det skal jeg nok
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  6. Jeg glemte å kommentere dine camellia. Så fine de er alle sammen. De du har ute nå får nok for lite lys til at de får blomstret skikkelig. Men de har kanskje flere knopper til senere blomstring? Brushfield Yellow har jeg også, men mine står i kjelleren fulle av knopper for de overlever ikke ute her.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja de er fine mine camellia, men jeg har ikke så mange, som du har. Der er ikke flere knopper i den, der blomstrer nu, men i foråret var de en del.
      Godt du kan have dine i kælderen, min Brushfield Yellow ser ud til at have det godt, men vi har jo heller ingen frost af betydning endnu.
      Klem

      Slet
  7. God bedring, Lisbeth! Og god fornøjelse på søndag! - Det var slet ikke så tosset med nogle arkivbilleder; vi er nået til den tid på året hvor jeg begynder at længes efter sommer ;-)
    Kh Nana

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have Nana
      Arkivbilleder er gode at have, de bringer lidt sommer ind til os.
      Jeg er ikke i tvivl om, at du længes efter sommeren, det har vi næsten gjort hele året :)
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  8. Hej Lisbeth
    Så er jeg her. Jeg er også meget jammerlig. Har ligget i min seng siden jeg kom hjem i går og er kun stået op fordi jeg ikke kunne holde ud at ligge mere. Ved ikke lige hvad jeg har tilravet mig åbentbart alt andet end forkølelse. Flot at du kunne tage dig sammen til at lave indlæg. Håber sørme at du kommer hurtigt på dupperne igen. Det skulle jo gerne være en fornøjelse at komme til barnedåb. Måske du også skal prøve noget varm te med noget sprut i :-) jeg krydser fingre for at du er nogenlunde rask i morgen. Rigtig god bedring.
    Misundelsen vil da ingen ende ta når jeg se dine Camelia. Jeg må værne om den ene knop jeg har :-)
    Dejligt rhodo billede til slut, ja lidt opmundringe kan vi godt bruge. Jeg vil se om jeg kan spise lidt morgenmad, det er træls ikke at have appetit når man er så madglad som jeg er. Nå men der går nok nogle måneder inden jeg sulter ihjel :-)
    Kan I ha en rigtig god weekend og en god barnedåb.
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Jeg tænkte nok, at du også var jammerlig, jeg håber, det går til levesiden med os begge. Det med at ligge i sengen bliver det som regel ikke bedre af, jeg havde glædet mig sådan til barnedåben, nu kan jeg jo dårligt røre de små uden at være bange for at smitte dem, det er øv.
      Det er også øv ingen appetit at have, det kender jeg, der er ingenting, der smager godt, ikke en gang en tår vand. Men som du siger, vi har da heldigvis lidt at tære på :)
      Du er nødt til at købe en camelia mere, så kan det være, at den gamle kan lære det.
      Jo tak for det og god bedring til dig, jeg var jo klar over, at noget var galt, når du ikke skrev i aftes.
      Knus Lisbeth

      Slet
  9. God bedring! Calophytum har jeg før beundret til et åben have arrangement, hvor den netop stod med de iøjnefaldende og flotte, nye skud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det Marie.
      Ja calophytum er så flot med de nye skud, det er der mange rhodoer, der er, men den lægger man især mærke til.

      Slet
  10. God bedring - december er sikker forkølelsesmåned.
    Kameliablomsten var smukkere i foråret og jeg håber da at den kvitterer med flere af den slags til foråret. Jeg var ikke klar over at den kunne klare sig ude hele året i vores klima?
    God fornøjelse med barnedåben, det er altid festligt at fejre et lille barn :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det Lisbeth
      Ja cameliaen var meget smukkere i foråret, jeg tror ikke, der kommer flere på den til foråret, men så kommer der forhåbentlig på de tre andre.
      Jo jeg har på nettet set flere steder, hvor man har dem ude, men det er selvfølgelig en tilvænning for dem, her hos os er der jo også et mildt klima.
      Jo tak for det, ja det er festligt at fejre et lille barn :)

      Slet
  11. Good morning dear Lisbeth,
    It's great to see your photo's now you pre-sized your blog. Love to see your Camelia's and Rhododendron's. I hope your health is getting better soon!!!!After weeks of dark sky's we have a weather alarm for lots of snow coming down today.But it's only for one day. At this time of the year I wish I could live the life of a bear, sleeping untill spring does arrive (fun).
    Have a wonderful sunday.
    Rosehugs Marijke

    SvarSlet
    Svar
    1. Hello Marijke
      Yes it works better with bigger photos.
      I love the winter, much more time to enjoy life inside the house, then I can enjoy my garden to the spring.
      Wonderful new week to you.
      Rosehugs Lisbeth

      Slet