mandag den 15. januar 2018

Billeder af ørkenbedet gennem 12 år

Det er bidende koldt, alligevel skal hundene ikke forsømmes, så vi vover os ud alligevel. Men det meste af dagen tilbringes med ryggen til brændeovnen, her er lunt og godt, og Bent bærer stadig brænde ind, det er dejligt at vi har nok af det. Dejligt er det også at komme ind og mærke den prikkende fornemmelse i kinderne efter turen ud i kulden. I morges så jeg stjerner, men det blev selvfølgelig hurtigt overskyet, så ingen sol i dag heller.
Da jeg ingen forslag fik til, hvad jeg skulle vise i de næste indlæg, har jeg valgt at begynde bagfra, derfor kommer der billeder fra ørkenbedet.
 Det blev lavet i 2005, det er opbygget i sand, sten blev hentet ved landmændene
 i 2006 var der blevet plantet lidt, bl.a. rhododendron - de blev selvfølgelig plantet i spagnum
 det var nu ikke alle, der klarede det, det blev for tørt for dem
 her er bedet i 2007
også her
her springer vi hen til 2011
 2012
også her
 2013
 do
 do
 do
 tidligt forår
masser af blomster i foråret
1.7. Timian
2014
1.4. lidt bart
 men sidst i maj
 blomstrede de løvfældende på livet løs
og der er gang i irisne
2015
 3.6.
27.9.
2016


 ja de vokser da for hvert år
Så kom der et fuglebad i bedet, fra et blad af Gunneraen
2017
 8.6.17
2.10.17
nu med et andet fuglebassin, det forrige endte i Silkeborg. Rikke som laver dem, sælger gerne - så får jeg et nyt til udstilling.
Her er det begyndt at regne, det blæser stadig meget, færgen til Jylland har været aflyst hele dagen, kun morgenfærgen sejlede. Vores egen færge er på værft, reservefærgen Ane Læsø kan ikke klare den hårde blæst. Det er synd for dem, der er strandet i Jylland og dem der er strandet på øen. Sådan er ølivet også.
Hvis du har lyst til at se mere fra min have, er der nu mulighed for at se min nye  rosenfane her
God aften

34 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Jamen du ved jo hvad jeg ville sige: Forløb!
    Og det er jo netop det vinteren er så supergod til, du har jo også bedre tid til at finde billeder og få dem knyttet sammen til en samlet fortælling!
    Alletiders med dette flotte bed! Det ser ud til at være blevet udvidet noget undervejs?

    Nå nu må jeg kigge på rosenfanen!

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlet
  2. Hej Karsten
    Ja det var et forløb, lige nu er det slet ikke vejr til at går ud, så der er tid til det.
    Ja det ser ud som om, bedet er udvidet, men det er det faktisk ikke, det må være på grund af, at planterne er vokset til.
    Jeg synes ikke rosenfanen er kommet op og stå, hvor den skal?
    Tak i lige måde

    SvarSlet
    Svar
    1. det er lidt anderledes med sider - der skal du trykke udgiv på denne nye, og gendan til kladde på den gamle - knapperne er lige ved siden af hinanden:)

      Slet
  3. Det var spændende at følge ørkenbedets udvikling fra en dynge sand til et flot og frodigt bed. Jeg falder især for billedet med de smukke lilla timian. De vokser også i store mængder i klitterne ved Vesterhavet, og jeg synes, de er så skønne. Jeg kan huske, hvordan jeg som barn, altid gik og "nuldrede" dem mellem fingrene, når jeg gik ved stranden, så duftede de så dejligt.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Det glæder mig at høre, at du synes, det var spændende at følge ørkenbedets tilbliven. Jeg plantede en lille tot timian, nu har jeg dem i hele bedet, de breder sig voldsomt, men du har ret, de dufter dejligt, og når bedet er fyldt med blomster og bier, så er det en rigtig sommerdag.
      Hilsen
      Lisbeth

      Slet
  4. Kære Lisbeth. Dejlige billeder. Jeg er ret vild med billeder som viser udvikling i haven over tid. Så gerne flere af den slags indlæg :-). Træls at færgen ikke sejler. Godt at I er på øen og ikke strandet på fastlandet. Her blæser det også en halv pelikan. Ha en dejlig aften. Kh Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak kære Mette
      Ja det er også spændende at se udviklingen i haven, jeg skal prøve, det tager noget tid at lave dem. Jeg er lykkelig for, at vi ikke skulle noget i denne uge, så vi kan sidde trygt og godt i vores lille hus.
      Tak i lige måde
      Kh Lisbeth

      Slet
  5. Jeg elsker også billeder der viser havens udvikling. Ørkenbedet er fint farvestrålende og falder på en farveløs grå dag :-) Jeg vil altid gerne se sådanne fra-år-til-år billeder. Tak for dem i dag!
    Kh Nana

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana
      Det er altid spændende at se billeder fra havens udvikling, men lidt besværligt at lave. Jeg skal nok prøve at lave flere af den slags. Ja det er godt med nogle farver i dag.
      Kh Lisbeth

      Slet
  6. Sikke et fint forløb med ørkenbedet. Jeg kom til at kigge på alt det udenom - og så måtte jeg se billederne igen, for der er godt nok også sket meget!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja der er sket rigtig meget i haven siden vi startede, men det er desværre besværligt at finde frem til alle billederne, jeg skal nok forsøge igen.

      Slet
  7. Sjovt med billederne fra ørkenbedets start. Jeg kom som de andre også til at se på alt det der sket udenom. Især er det sjovt at se de piletræer der står som helt små ovre ved hegnet. Man kan følge dem år for år, og at se hvordan haven den lukker til ud mod vejen.

    Og så gik du alligevel igang med rosenfanen, der kan jeg ikke være med :o) endnu. Til gengæld har jeg været i haven i 2 timer i eftermiddag :o)
    Knus fra Mig

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Ja jeg fandt tilfældigt de gamle billeder, omgivelserne er ganske rigtigt groet meget siden, der er nu ingen piletræer, men det er nok birketræerne, du mener. Prøv at se cypresserne de er også bitte små de første år, det er de ikke længere.
      Ja det var hyggeligt at sidde og kigge rosenbilleder og lave en ny fane, desværre fungerer det ikke rigtigt, jeg kan ikke få den op som en fane, trods gode råd fra Karsten.
      Ja det var flot, jeg skulle ikke nyde noget, men jeg gik da en god halv time med hundene, det var også koldt.
      Knus til dig.

      Slet
  8. Sjovt at se forløbet gennem årene på Ørkenbedet. Sikke en udvikling! :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Fru Friis
      Har du tid til at læse blogs i dag på din runde dag. Folk kan godt lide sådan nogle forløb, jeg må prøve at lave flere, men det tager tid :)

      Slet
    2. Ungerne er taget hjem. Er nærmest blevet fejret i 3 dage, så jeg faldt lige omkuld på sofaen. Bagefter var det godt med lidt stille havelæsning på computeren. Imorgen venter hverdagen igen og jeg skal skrive blogindlæg. ;o)

      Slet
    3. Puha det lyder hårdt at fylde 60, godt det er overstået for mit vedkommende :) Glæder mig til at se dit blogindlæg, jeg kan godt forstå, at du faldt omkuld på sofaen efter tre dages fejring.
      Har du set indlægget om millionen hos mig?

      Slet
  9. Hej Lisbeth
    Spændende at se ørnenbedet fra start og til idag, især når man kun har set det færdige resultat og der er sandelig sket noget på de år. Ikke kun med ørnenbedet men også det resterende som vi kan se på billederne. Sjovt at se hvor åbent det var dengang og hvor meget det er groet til siden.
    Det må vidst blive i juni jeg skal på besøg så jeg kan se rhodoerne i ørnenbedet.
    Her så vi solen da den stod op i dag men den blev hurtigt dækket af skyer og så har det ellers bare været et frygteligt møgvejr og ja det er det stadig.
    Jeg har været til strik, det er det jo lige vejr til. Så må jeg lige ind og kigge roser inden sengetid.
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det synes de fleste vist er spændende, der er sket rigtig meget rundt om i haven ja, det hele vokser jo heldigvis. nogle gange lidt for meget. Men det er fint, at der nu er lukket ud til vejen.
      Ja I må nok komme i juni, det er jo også et fint tidspunkt at komme på.
      Nå I så dog solen, jeg så kun lidt stjerner, ellers har det været gråt i gråt og et grusomt blæsevejr, ja det er det stadig, så jeg kan godt forstå, at du tager til strik. Ja du må have et kig på roserne, men det tager tid, hvis du skal se dem alle :)
      Knus Lisbeth

      Slet
  10. Hvor er det sjovt, at se udviklingen gennem årene. Det er da vist ikke bare groet til, det er da også udvidet lidt.
    Jeg var lige inde og kigge på den ny fane med roser. Rigtig god ide, at ordne dem alfabetisk, så er det lettere, at finde rundt i dem.
    mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene
      Ja det lader til, at alle synes det, jeg har haft mange besøgende det sidste døgn. Bedet er ikke blevet udvidet, men det ser sådan ud.
      Ja det er noget bedre at have roserne i alfabetisk orden.
      Hilsen
      Lisbeth

      Slet
  11. Sjovt at se udviklingen - og sikken en udvikling :-)
    Knus
    Signe

    SvarSlet
  12. Kære Lisbeth
    Også ros fra mig til udviklingsserien :-) Interessant at følge.
    Har du selv støbt gunnera-fadet? Flot element i bedet.
    Og så er rosenfanen på plads ;-) Imponerende samling.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lisbeth
      Tak for det, ja mange har interesseret sig for dette indlæg. Jeg har ikke selv støbt gunnera-fadet, jeg har en haveveninde, som er ferm til den slags, hvis jeg sælger et for hende, får jeg bare et nyt til at stå.
      Ja det er noget af en samling roser :)
      Kh Lisbeth

      Slet
  13. Hej Lisbeth

    Så fint å se utviklingen av bedet, og veldig fint bed. Det ser spennende ut med et ørkenbed. Men blir det ikke tørt for dine planter der om sommeren?
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja mange har været interesseret i udviklingen af bedet, men det er et langvarigt arbejde at finde billederne frem.
      Jo planterne får ofte for tørt om sommeren, der er flere rhododendron, der er døde igennem årene.
      Klem

      Slet
  14. Fint forløb, godt udtænkt - det kunne dine læsere ikke have fundet på. Bedet ser faktisk godt ud hele vejen lige bortset fra starten, hvor det nødvendigvis er nøgent. Til gengæld kan man tydeligt se, hvordan det er bygget op.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marie
      Jeg laver jo af og til et indlæg om et forløb, men jeg har fået en hel del flere læsere, så det er nok forfra igen.
      Man kan heldigvis ikke se, alt det der ikke skal være i bedet, det er ikke til at holde rent for ukrudt/græs.

      Slet
  15. Kære Lisbeth
    Ja, sikke et møgvejr det var i går, men i dag er ikke meget bedre her - godt, at stormen er afblæst ;)
    Hvor var det bare spændende at følge Ørkenbedet gennem årene og ikke bare bedet, men også hele havens udvikling, for hvor er der sket meget hen over årene, og hvor har alting vokset sig stort - her tænker jeg især på udsynet ind i haven, hvor der nu er ret tæt.
    Super forløb!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Så fik du set indlægget, ja det så noget anderledes ud fra start, både haven og ørkenbedet. Jeg sidder og roder i gamle billeder, så der er stof til mere om nogle dage.
      Tak for det
      Knus Lisbeth

      Slet
  16. Härligt att följa en plantering under så lång tid. Och visst förändras de av flera skäl. Jag har flyttat innan jag haft möjlighet att följa upp nån plantering under så lång tid. Lunden vid förra huset kunde jag gjort det med om jag börjat fota 2003 när jag började :)

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina
      Ja det er spændende med sådan et forløb, man skal huske at tage billeder fra starten, det er ikke altid, man tænker over det :)

      Tak i lige måde

      Slet
  17. Nice course, well thought out - your readers could not find it. The bed looks really good all the way except from the start where it is necessarily naked. On the other hand, you can clearly see how it is built up.

    หนังบู๊

    SvarSlet