mandag den 16. april 2018

På fotosafari i Høneballehaven

Også søndag var det gråt og diset, men jeg gik nu alligevel rundt med kameraet, der sker en masse hele tiden. I dag var det endnu mere tåget fra formiddagen, heldigvis kom solen igennem over middag, der kommer dog stadig en kølig vind fra øst, så temperaturerne er ikke så høje.
Spejlbassinet blev gjort rent og fik friskt vand, det pyntede, og fuglene blev glade.
Da vi skulle bruge slangen, fandt vi en flot rede, gærdesmutten havde lavet sidste år. Det er en dygtig bygmester, Bent fortalte, at hannen bygger flere, så kan hunnen vælge, hvilken bolig hun synes bedst om.
 Hasselbror/Corylopsis willmottiae er tæt på blomstring nu
 Jetfire er stadig bagerst i påskebedet, jeg skal have flyttet nogle derhen igen, der er mange bare pletter.
 R. calophytum i fuld figur
 R. parmulathum v Ocelot hybrid også i fuld figur
 her ses stammen, mon ikke jeg opstammer den i år eller næste år.
her er blomsten
 R. Daurilut stråler som den eneste i blomst i nordbedet
 men det varer ikke længe, R. orbiculare er snart klar
 Snepryd
Trælupinen er i en sølle forfatning, der er dog stadig liv, ellers har jeg to selvsåede planter ved siden af. Lige nu er den et trist syn.
Lidt fra samlingen af påskeklokker, nu er de alle ved at være i gang













Her har vi Sternii, hvor er jeg glad for, at den blomstrer allerede året efter, den er plantet.
God aften til jer. 

18 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Flott med speilbassenget ute igjen med frisk vann. Fuglene liker det. Obiculare har så flotte blader. Du kan glede deg til snarlig blomstring. Flotte påskeklokker!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det pynter på spejlbassinet med frisk vand. Ja orbiculare er rigtig flot i bladene, snart bliver den også flot i blomst.
      Tak
      Klem

      Slet
  2. Hej Lisbeth
    Jaaaa safari :-) det er ik' så dårligt at komme med på sådan en tur. Der sker jo en masse nu og vejret ser jo ud til at blive bedre og bedre i ugens løb. Idag startede også meget diset her men solen var kommet frem da jeg skulle på arbejde og indtil jeg skulle hjem har det været ok, men intet varer evigt så vejen hjem kørte jeg i en regnbyge :-( planen om et time i haven var hermed ødelagt.
    Hold da op et bygningsværk gærdesmutten har kreeret mon konen vælger den eller hun vælger noget mere neutralt. Det er jo lidt farverig omgivelser det der :-)
    Darilut ser ud til at være meget blomsterrig og mon ikke den drager og nydes max når den står der alene i al sin pragt.
    Håber at Trælupinen kommer sig så den kan blive lige så stor og flot som den plejer. Påskeklokkerne ja dem blir vi ikke trætte af. Jeg har først fået klippet gamle blade af mine i lørdags men jeg skal da også love for at det hjalp.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja er det ikke godt med safari :) Ja lad os håbe, vejret bliver bedre og bedre, vi så solen ind i mellem, men vinden var kold. Surt med en regnbyge, når du skal i haven.
      Det kan jo være, at konen godt kan lide farver :)
      Jo lige nu bliver Daurilut virkelig beundret, den er meget omsværmet af bierne.
      Jeg håber også, at trælupinen kommer sig, det ser ikke for godt ud nu, begge stammerne er ved at rådne. Det pynter gevaldigt at få klippet de gamle blade af påskeklokkerne.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  3. Hej Lisbeth!

    Fint att komma ihåg inte bara växterna utan fåglarna också. Fin spegling i vattnet. Vackra julrosor!! Tror att många av mina kommer ha slagit ut när jag kommer hem inklusive några frösådder som inte blommat tidigare.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina
      Ja fuglene er et vigtigt element i haven. Håber du har mange påskeklokker i blomst nu, det bliver spændende at se de nye.
      Tak i lige måde

      Slet
  4. Morsomt med reden i haveslangen. Godt, der ikke bor én i den nu, så I kan passe haven. Jo, du skal da have opstammet din rodo.
    Flotte påskeklokker - de mørke er bare mums! Jeg krydser fingre for din trælupin.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja jeg havde ikke en gang lagt mærke til den, selvom jeg havde været henne og kigge på haveslangen. Reden var fra sidste år, de genbruger den åbenbart ikke. Ja jeg tror også, at jeg skal have opstamme rhodoen.
      De mørke påskeklokker er virkelig mums. Tak for det.
      Kh Lisbeth

      Slet
  5. Hej Lisbeth

    Ja, det er meget forskelligt hvordan planterne har haft det med denne aparte vinter og med store forskelle! min sternii er ganske så medtaget, og mange tulipaner er rådnet i jorden.
    Din R. parmulathum hybrid ser ud til at have en noget anderledes bark end den rene art - men lad os se når du stammer den op:)
    Flot orbiculare, den ser vital ud!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Det må vi sige, jeg har været heldig med sterniien, mange af de andre påskeklokker ser halvvisne ud og springer ikke ordentligt ud. Jeg ved ikke helt, hvordan tulipanerne har det, der er mange, der bare står med blade.
      Ja min hybrid er ikke så flot som den ægte parmulathum, men den har alligevel en fin stamme, synes jeg, vi får se, når den bliver stammet op. Jeg har et andet eksemplar, købt på plantemarked, som også snart vil blomstre, den har faktisk også en fin opbygning, det er jeg lidt forbavset over. I løbet af en uge kommer der billeder af den.
      R. orbiculare er meget vital.
      Tak i lige måde.

      Slet
  6. Tak for turen! - der er mange skønne motiver, men gærdesmuttereden er da et hit. Vi havde fint besøg af to stillitser i dag.
    Din Ocelot ser ud som om den har taget tylskørt på, og påskeklokkerne er alle meget fine. Smukt bassin med flot spejling.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Selv tak - ja det var lidt hyggeligt med gærdesmuttereden. Det var flot med besøg af stillitser.
      Ja min Ocelot har rigtigt pyntet sig i anledning af foråret. Med frisk vand i spejlbassinet kommer der en fin spejling.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  7. Jetfire er en rigtig humørspreder. Vinteren var nok på grænsen af, hvad trælupinen kan tåle. Vores, som er krybende, ser lige sådan ud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja Jetfire har de helt rigtige farver, når solen ikke vil frem :)
      Jeg troede egentlig, at trælupinen var faldet for aldersgrænsen, jeg har hørt, de dør i 7 års alderen.

      Slet
  8. Good morning dear Lisbeth,
    What a fantastic spring it must be for you. Having all this beautiful Rhododendron and Helleborusses in full bloom. When temperatures rise an explosion of flowers will show up.
    Have a wonderful day.
    Rosehugs Marijke

    SvarSlet
    Svar
    1. Hello dear Marijke
      Yes it is fantastic to see all the Rhodendrons and Helleborus, but it is still cold, I hope the temperatures will soon rise, then it will be fantastic.
      Same to you
      Rosehugs Lisbeth

      Slet
  9. De dobbelte påskeklokker er utroligt smukke, de ser alle ud til at trives hos dig.
    Så sjovt med gærdesmutten - der er rigtigt gang i redebyggeriet overalt. Ude på mit arbejde har vi en masse grønt areal og hække og hr. og fru and har de sidste par dage spankuleret rundt for at finde en egnet redeplads.
    Spejlbassinet ser virkeligt flot ud der og med flotte spejlinger.

    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det er de, jeg købte en del billigt sidste år, men de har ikke blomstret alle i år, måske til næste år.
      Det er sjovt med fuglenes redebyggeri, man kan finde reder de mest mærkværdige steder.
      Der var ikke så mange planter endnu til at spejle sig, men så var der andet der kunne spejle sig i vandet.
      Knus

      Slet