søndag den 6. maj 2018

En grøn tur udenøs

De fleste af jer har nok gættet, at jeg havde et ærinde udenøs.

Lørdag morgen var vi meget tidligt oppe, derfor nåede jeg for en gang skyld solopgangen.
Vi skulle med færgen 6.45 mod Sjælland. En dejlig sejltur med havblik og en dejlig køretur, hvor hele turen var med udsyn til frisk grønne udsprungne træer. Danmark er et smukt land, jeg nød turen i den grad.
 årsagen til turen var, at lille Edith Martine skulle døbes
her er jeg med de to yngste skud på stammen Edith Martine og Martha, drengene havde slet ikke tid til at være med på billedet.
Det var en dejlig dag, hvor jeg nød at være sammen med familien. Det var også en lang dag, vi var først hjemme igen kl. 21 om aftenen.
Her gik jeg en runde i haven, det var lige sent nok til at tage billeder
men dette er taget i aftes R. Jacksonii, ingen sol der generer
men jeg nåede at se, at der var bidt i R. serendipity
ved nærmere eftersyn fandt jeg en øresnudebille, jeg fangede den heldigvis, den lever ikke mere.
 billedet er fra i formiddag
her kan man tydeligt se, at det lille bæst har gnavet løs i blomsten, det har jeg ikke set før, jeg troede kun, at de tog løvet.
Der var ikke sprunget nogle rhodoer ud i løbet af dagen, men flere og flere viser farve, der er faktisk ret mange efterhånden, den store eksplosion må snart ske, måske inden aften.
 Derimod er alle frugttræerne i blomst, her er det blommetræet
 fuglekirsebær
og moreltræet, hvor Rosenresli efterhånden fylder ret meget i træet.
 Fritillaria Pallidiflora
 Jeffersonia diphylla
 men hvad er så dette for en tingest? Billedet er fra forleden, jeg glemte at se efter den i dag, så der kommer nok et nyt billede i morgen.
Sidste år på samme tid var jeg på plantemarked i Silkeborg og en tur omkring Rita, der købte jeg denne plante Peltoboykinia watanabei, den kom igen, en flot bladplante.
Rhodoerne var som sagt ikke nået så langt, men dem der er sprunget ud, står flot.
 R. Azurik
 R. Big Smile 4.5.
 og i dag
 R. Elisabeth Lochardt i solen
 R. February Dawn får fint nyt bronzefarvet løv (Det er den, der stod i pavillionen og blomstrede i marts)
 R. Hammerblue
 R. metternichii
 R. Nancy Evans bliver gul, det kan man ikke se på knoppen
 R. orbiculare er nærved og næsten
 kæmpestor flot knop i R. Simona
Den første rosenknop i Aicha
 skovsti
 og skovbund, påskeklokker og i baggrunden bronzeblad Rodgersia
med lækre skovmærker og bregner
til slut de sidst udsprungne tulipaner. Ja jeg kan blive ved, men nu stopper jeg, for jeg skal ud og holde øje med det, der sker. Det går godt nok stærkt.
Fortsat god søndag i det dejlige solskinsvejr. 

24 kommentarer:

  1. Tillykke med den lille Ediths barnedåb, sikke et dejligt billede af de tre piger 😊
    Ja, det var en lang dag, men sådan er det jo når fam8lien bor langt væk. Danmark er smuk lige nu, faktisk det smukkeste i hele året og på højde med efterårets glødende farver.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Tak for det :)
      Ja det var det, heldigvis klarede vi det. Det var så smuk en tur, det var en dejlig dag at rejse på og så i stille vejr.
      Knus

      Slet
    2. Læser du ikke dine mails Ulla?

      Slet
  2. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  3. Hej Lisbeth
    Herligt billede af dig og de to yngste skud på stammen. Sjovt som moden i navne ændrer sig. Det var ikke lige disse navne der var fremme, da mine børn skulle døbes :).
    Det ser fantastisk ud i din have, hvor den ene skønhed efter den anden springer ud. Jeg elsker denne årstid, hvor man dagligt kan gå på skattejagt.
    Spændende fætter der er dukket op, det bliver sjovt at se hvad en bliver til.
    Nyd de næste dage med godt vejr :)

    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Tak for det, nej det var heller ikke de navne, man brugte, da mine børn skulle døbes, det gamle bliver moderne.
      Tak for det, ja jeg nyder bestemt også at gå på skattejagt to gange om dagen mindst.
      Ja det er spændende med den fætter.
      Det kan du tro, jeg vil gøre, du må jo arbejde, men mon ikke du når lidt ud efter arbejde.
      Knus

      Slet
  4. Hej Lisbeth

    Så søte barnebarn du har! Mye som snart blomstrer hos deg. På tirsdag skal jeg hente mine planter. Jeg gleder meg veldig :)
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Tak skal du have. Ja der er gang i meget, og mere kommer til meget snart. Det gør der også hos dig, det bliver spændende :)
      Klem

      Slet
  5. Hej Lisbeth

    jamen ja familielivet skal jo også passes!
    Flot orbiculare - imponerende - mon blomstenb lever op til dette?

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det skal det.
      Ja det bliver spændende med orbiculares blomster, lige før udspring er flot, men blomsterne er også fine.
      Tak i lige måde

      Slet
  6. Sikken et skønt leben, du kan se frem til, når alle fire børnebørn kan dræøe rundt i haven sammen med hundene. Jeg skal lige tjekke efter, men jeg tror ikke, vores orbiculare får blomster i år.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja der kan blive meget leben i haven, når flokken er samlet, det sker nok desværre ikke så tit. Mon ikke du havde lagt mærke til det, hvis den havde knopper. Du plejer at være foran mig.

      Slet
  7. Kære småfolk du har. Og nogle spændende "plantebørn" i haven har du osse.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Gunvor, ja de er kære alle sammen :)
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  8. Kære Lisbeth
    Tillykke med lille Edith Martine - det er et rigtigt fint navn 😊 Det må have været ekstra dejligt at være på tir i går i det skønne og ikke mindst vindstille vejr - det er så fantastisk smukt udenfor, at det næsten er umuligt at løsrive sig. Mon ikke der er flere rhodoer, der er sprunget ud her til aften, ellers gør de det i morgen. Jeg glæder mig over Big Smile og Hammerblue i dag 😊 Sjov tingest, du der har fundet - bliver spændende at få vide, hvad det er 😊
    Rigtig god dag i morgen!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Tak for det, ja det er et fint navn. Det var sådan en dejlig dag med sol, havblik og grønne træer, som vi kunne nyde på turen. Der kommer vist flere rhodoer i blomst i morgen, mange er på spring. Ja det er nogle af dine yndling. Det lader ikke til, at nogle vil byde ind med et navn på tingesten.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  9. Hej Lisbeth
    Tillykke med lille Edith. En flot dag at blive døbt på. Dejligt at vejret var så fint når både dagen og turen var lang. Vi var til sølvbryllup på Blommeslyst Kro og der er en stor have bag kroen hvor vi kunne gå ud og nyde vejret efter spisningen, så det var dejligt :-)
    Idag har vejret været endnu bedre og det er i den grad blevet nydt her. Er rimelig godt med så det har bare været nogle små hyggeopgaver jeg har brugt dagen på. Lidt handel, lidt plantning og så har jeg fået bænken olieret.
    Godt du lige fik gjort kort proces med den øresnudebille, så kan den da ikke formere sig. Håber at jeg kan holde mine fri for de bæster.
    Den der "tingest" ja gad vide hvad det er, spændende ser den da ud.
    Smukke blå Rhodoer og Big Smile er så fin. Hammerblue er slet ikke så langt fremme her, men så kan jeg jo luge se hvad jeg har i vente :-)
    Ja det går bare stærkt nu. Jeg så en magnolie oppe i byen idag som allerede havde smidt en masse blomster og de er jo nærmest først lige sprunget ud. Det går da lidt for stærkt syntes jeg.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Tak for det, ja det var en flot dag, vi nød turen begge veje og det skønne vejr derovre. Her kunne vi gå rundt om en fin sø, det var en pæn tur, jeg trillede barnevognen med lille Edith, mens du nød haven ved Blommenslyst Kro :)
      Herligt at kunne gå rundt og nusse i haven, det er også det bedste jeg ved. Ja øresnudebillen i går og en liljebille i dag, sådan skal det være, de kan holde sig væk.
      Ingen har budt ind med, hvad tingesten kan være for en, så det bliver spændende. Jeg mindes, jeg har fået et eller andet, men kan ikke huske hvad det er.
      Jo også du kan lide de rhodoer, mon ikke også din Hammer Blue snart kommer.
      Det går nemlig alt for stærkt nu, vi må nyde det så godt, vi kan.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  10. Kære Lisbeth
    Hvor er Serendipity yndig i farven :-)
    Jeg bilder mig ind, at jeg engang har set det der hylster på et billede - altså din mærkelige plante. Men jeg kender bestemt ikke navnet. Den er godt nok speciel. Og meget flot. Og vi er alle sammen meget spændte på, hvad det bliver til.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lisbeth
      Ja Serendipity er meget yndig, synd der er spist af den.
      Ingen melder sig frivilligt til at fortælle, hvad den mystiske plante er, måske skal jeg spørge i fb gruppen. Det er så spændende også for mig :)
      Kh Lisbeth

      Slet
  11. Det er et fint billede af farmoderen med de 2 guldklumper.
    Der er sandelig også meget at glædes over i haven. Jeg er især begejstret over billederne af den frodige skovbund - det er maj, når den er bedst.
    Hav en god uge!

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det Elna.
      Ja der er meget at glædes over i haven. Jeg er også ret vild med den frodige skovbund, maj er bare skøn, når vi har så dejligt vejr som nu.
      Tak i lige måde
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  12. Det er dog helt enormt hvad du har at holde øje med! Kan godt forstå du bare må være derude hvor det sker. Men godt du nød din udenøs rejse på en lang flot dag. Der er jo også noget der trækker på Sjælland!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja der er meget, det kniber også at nå og se det hele, men der blev lige tid til en tur til barnedåben. Det var en dejlig dag at køre over Sjælland på.
      Hilsen Lisbeth

      Slet