mandag den 21. maj 2018

Flere glimt fra haven

Tak til jer der kommenterede på mit sidste indlæg, det var nu ikke for at lave vrøvl over manglende kommentarer, tværtimod var det for at vise min forståelse for, at man har travlt med sit eget, det er vigtigt at gøre det, man har mest lyst til. Jeg kan godt lide at vise billeder fra haven,  det er så det jeg gør, men der er også nok at gøre i min have, og jeg kan ikke holde til at gå der hele tiden.
Ikke mere snak her fra, her kommer billeder:
Der er ved at være pænt gang i roserne, inden længe springer den første ud, men der er andre steder i landet, de første er sprunget ud.
Måske er det Summer song, der får førstepladsen i år.
 De første allium er i gang med blomstringen
 allerede nu står fasanbusken flot












her er gang i farverne på den gode måde, hvis man er til rhododendron, men det er ikke alle, der er det.
 højt oppe i kejsertræet er der blomster
 lupinerne er godt i gang
 P. emodi sammen med en løvfældende rhododendron
Porcelæns-ærenpris/Veronica gentianoides blomstrer flot nu, den breder sig flittigt
Lidt rhodoer uden navne:

 

 
 

Rhodoer med nyt løv:
 R. auriculatum
 R. fictolacteum
R. hodgsonii
Til slurt Beauty of Moscow med bare en klase i år
Fortsat god 2. pinsedag og start på ugen.

24 kommentarer:

  1. hihi, jeg går som regel på computeren, når jeg venter på kartoflerne går i kog eller sådan noget lignende. Så det er ikke altid jeg når hele vejen rundt. Det er flot dit kejsertræ blomstrer. Jeg så et for første gang i vejle for et par år siden. Duften var fantastisk. jeg har siden læst mig til at det åbenbart ikke er hvert år det vil blomstre. Det har vist noget med at det er dens nordgrænse heroppe.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Det lyder fornuftigt, det kan jeg også finde på :) Vi har haft blomster i vores kejsertræ i et par år nu, i år er der pænt mange, desværre sidder de højt, så vi får ikke duften, lidt ærgerligt. Bent har meget med at stamme op, det er blevet til for meget på det træ.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  2. Hej Lisbeth

    Ja, hos deg går det rett fra rhodoer til roser :)
    Det er jo hyggelig at det ene avløser det andre. Rosene her er ikke i nærheten av å danne knopper en gang. Så roser trives dårlig her med så kalde vintre, at jeg tror ikke at jeg kjøper noen nye. Jeg får hygge meg med dine :)
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det gør det, og det er egentlig lidt for meget, roserne skal jo egentlig først begynde at danne knopper nu, men de er nået langt, og endnu længere andre steder i Dk.
      Du er velkommen til at hygge dig med mine roser, nu har du jo også fået rhodoerne :)
      Klem

      Slet
  3. Good evening dear lisbeth
    Your garden is beautiful. And tje
    First rosebud with color so great to see.have a wonderful evening

    SvarSlet
    Svar
    1. Good evening dear Marijke
      Thank you, it is very early with rosebuds here, but I enjoy them.
      Wonderful evening to you too

      Slet
  4. Nej man kan næsten ikke holde ud at gå i haven en hel dag, lige for tiden. Det er alt for varm og går jeg i solen bliver jeg let rød, men så må man jo søge lidt ind i skyggen.
    Dine roser er godt nok langt fremme, men jeg har godt nok også set, at der er enkelte der allerede har blomst i deres. Mine står bare med små knopper, så der går nok lang tid inden de kommer.
    Så fin en blomst kejsertræet har.
    Mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene
      Nej man er nødt til at gå i skygge og hvile sig en gang i mellem, heldigvis er der også skygge i vores haver både din og min.
      Ja roserne er næsten for langt fremme, de skulle have ventet en måneds tid med at blomstre, men vi er ikke herre over vejret, hvis vi var det, havde vi fået noget regn nu :)
      Ja det er flotte blomster, der er i kejsertræet.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  5. Hej Lisbeth

    Igen i år er golden eagle da noget af en favorit!

    Får din Emodi sorte frø eller røde/brune? får denn sorte er den ægte:)

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det er jeg ikke i tvivl om, den er nu også meget flot.
      Jeg bliver dig svar skyldig, men jeg skal nok holde øje med den. Jeg har fået den af Marie.
      Tak i lige måde

      Slet
  6. Ja, her på sandjorden mangler vi meget vand, så vi er stoppet med at plante ud. Prøver at holde liv i potterne i stedet. Den Allium er jeg noget forlibt i.Håber den sætter frø.Min gule fasanbusk er død i år. Vi kommer ikke til Kolding i år.
    Hilsen Anne Marie

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne Marie
      Ja det er vist generelt et problem med vandmangel, her er det også helt tosset, så jorden slår revner. Det må vi se på med alliummen.
      Det var da kedeligt, at I ikke kommer til Kolding i år, jeg har indtryk af, at det er blevet for dyrt dernede, så måske kommer der ikke så mange private sælgere, det er lidt trist.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  7. Din porcelænsærenpris er bare så smuk. Jeg kan da godt se, at det ikke varer længe, inden du kan vise rosenbilleder. Jeg var en tur i Hvide Sande forleden, og her blomstrer hybenroserne. De er så smukke, og de dufter så skønt, men desværre er de jo invasive og skal udryddes.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja den er vældig fin, jeg kan godt forstå, at jeg har fået den foræret, for den er da også lige ved at være invasiv.
      Åh ja hybenroserne er fine og velduftende, men jeg tør ikke invitere dem ind i min have. Dvs det har jeg egentlig gjort, før jeg var klogere, de vil slet ikke være her, det er bare helt i orden :)
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  8. Hej Lisbeth
    Ja det varer ikke mange øjeblikke inden de første roser springer ud, her er de allerede tørkeramt. En lidt træls begyndelse for dem :-(
    Smukke kig i haven idag, det må nydes mens det hele stadig er grønt, for hvis vi ikke snart får noget regn blir det strenge tider. Her er græsplænen allerede vissen at se på de steder hvor solen står på det meste af dagen.
    Flot billede af Kejsertræets top, så ærgerligt at de smukke blomster sidder så højt.
    Porcelæns Ærenpris er så fin, desværre er min i plantehimlen. Den har ikke klaret vinteren.
    Ja så er det syrenernes tur til at blomstre og en dejlig duft breder sig, jeg har kun dværgsyrener, den eneste syren hvor jeg ikke syntes om duften, men flot det er den så jeg nænner ikke at fjerne dem.
    Her har der været et tyndt skydække det meste af dagen. Solen har dog kunne skinnne nogenlunde igennem men det har lige taget nogle grader af varmen i forhold til igår og så har der også været mere vind. Pinsens bedste dag her har været pinsedag :-)
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det er alt for tidligt med roserne, jeg tror også snart, de bliver tørkeramt her og mange andre steder.
      Ja vi må nyde det hele, mens det er grønt, vores grundvand står højt, derfor har vi sjældent en vissen plæne, men her er alligevel tørt.
      Ja det er ærgerligt med kejsertræets blomster.
      Du må have nogle af mine porcelæns ærenpris, jeg har en del.
      Ja du kan ikke lidt lugten af dværgsyrenerne, den kan jeg faktisk bedre lidt end duften af de almindelige.
      Det har været det samme vejr her, lidt køligere end i går.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  9. Ja, ind imellem bliver det bare til et hurtigt besøg, hvor jeg kigger dine smukke billeder - egen have og det fine vejr trækker mig hurtigt væk fra computeren igen. Kun en enkelt rose her står i knop, og vi er generelt - som sædvanligt - bagefter! Men hvor vi mangler vand nu...

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Det er så fint - lige som jeg synes, det skal være, et kig på bloggen og så ud i det fine vejr igen. Sådan gør jeg også selv.
      Ja det er slemt med den tørke, trist at se på.

      Slet
  10. Jeg får jo fint besøg på fredag, så jeg har også travlt med at fjerne hønsetarm, men går lidt til og fra. Ellers begynder lænden at værke, og det vil jeg helst undgå. Kejsertræets blomster har jeg aldrig oplevet IRL.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      nogle af gæsterne er vant til ukrudt, så det behøver du ikke, giv du bare lænden fred :) Så må I jo ikke have et kejsertræ.

      Slet
  11. Morsomt å se Keisertre i blomster! Vårt er nå plantet ut, etter to vintre inne, vi får håpe det overlever.
    Ellers er jeg ikke så mye på nett, et par 20 min økter om dagen ,pga lyset i skjermen. Må få hjelp til å justere det.
    Takk for nok en rundtur i hagen:-)
    Ha en fin dag/Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Eirin
      Ja så må du passe på synet, det er klart, men godt du lige får set kejsertræets blomster.
      Tak for besøget.
      Tak i lige måde

      Slet
  12. Kære Lisbeth
    Dejlige skyggefulde billeder, du viser. Det er helt rart i denne skarpe sol og varme :-) (og tørke!)
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lisbeth
      Ja det er godt med skygge i denne tid. Tørken er ikke rar.
      Kh Lisbeth

      Slet