onsdag den 16. maj 2018

Foråret der er blevet til sommer

er det ikke noget i den retning. Aldrig har vi haft så travlt som nu, alting springer ud, og der skal tages billeder og deles med blogvenner og fb venner. Det er så flot, og tilsyneladende fortsætter det lune vejr, vi må nyde det, mens det hele springer ud. Jeg tør slet ikke gætte på, hvor mange rhodoer jeg har i blomst, men det er mange som i rigtig mange.
Først vil jeg dele denne tilbundsgående gør-det-selv-guide guide  med mine læsere, det har jeg lovet Kira. Jeg håber, nogle kan få gavn af den.
Her kommer billeder:
 Paradisæbletræerne blomstrer nu
de er så smukke og dufter dejligt
 jeg kan bare ikke lade være med at tage billeder her
 her er det den anden vej
 taget fra stenbedet ud over den store have
 den fantastiske gule vandgran
 pavillionbedet
Det forandrer sig hele tiden derude, jeg håber, I tilgiver de samme motiver igen og igen. Taget fra bænken ved pergolaen
 Clematis Alpina står så flot nu
 Geranium Espresso er flot med det mørke løv
 Gudeblomst/Dodecatheon
 P. emodi
Den første træpæon, en af dem fra Ole Larsen
P. delavayi er blevet stor og flot, der kommer meget mere med træpæoner i morgen
 Nordbedet set fra bagsiden
udsigten fra bænken
 pergolaen set fra nordbedet
Rhododendron:
 R. Belkanto
 R. Blue Peter
 R. Blueshinegirl
 R. calophytum
 R. calophytum x R. traillanum
 R. Double Dots med de fine skørter
 R. Lavendula
 R. linearifolium
 R. Minna Ida
 R. purdomii maculiferum har nu fået et ekstra navn : henanense ssp.lingbaoense
R. reticulatum
Til slut solnedgangen
Fortsat dejlig varm dag til jer, her er der 24 grader nu, men heldigvis vind.

22 kommentarer:

  1. Kære Lisbeth
    Jeg ved, at haver er kønnest hver dag, men din må være særligt smuk for tiden med alle de rhododendron :-) Det ser i hvert fald meget dejligt ud på billederne.
    Og så fik vi lige en flot solnedgang :-)
    Jeg må ud i varmen igen - spaden skal holdes i gang.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lisbeth
      Ja det er de, men ja min er meget smuk for tiden, det er også dejligt i virkeligheden, desværre er de fleste nok færdige, når I kommer på besøg.
      Hvordan kan du holde ud at bruge spaden i denne varme, vi venter til i aften.
      Kh Lisbeth

      Slet
    2. Det SKAL gøres. Det er heldigvis i skygge, og i aften er jeg til bestyrelsesmøde i Haveselskabet.

      Slet
    3. Godt det er i skygge, her er ikke til at være i solen, den varmeste dag her hos os.

      Slet
  2. Kan godt forstå, du har travlt med kameraet. Der er godt nok meget i din have, der fortjener at blive foreviget :) God sommerdag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne
      Ja der er nok at tage billeder af, og hvis nu nogle gerne vil se dem :)
      Tak i lige måde

      Slet
  3. ja alt eksploderer nu, meen vi kunne nu godt bruge lidt regn om natten, det er ved at være småtørt. Mange planter hænger i varmen.
    Din jord må da være det rene guf for rhododenron. De er umanerlig flotte.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Helt enig 10-15 mm ville være godt, men det er der vist ikke meget chance for. Mine rhododendron kommer hurtigt til at hænge, de blomstrer desværre hurtigt af, vi kan ikke få det hele.
      Jeg har nu ikke særligt god rhododendronjord, køber spagnum og gødning i dyre domme, så går det fint :)
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  4. Hello dear Lisbeth. I wonder how many different rohdodendrons you have. They are beautiful to. It s also very dry in my little garden. But maybe we get some rain temperatures dropt and a strong wind out of the north is blowing.
    It s great that you write a post every day.
    Have a wonderful evening
    Rosehugs marijke

    SvarSlet
    Svar
    1. Hello dear Marijke
      I have about 200 different rhododendrons. Yes we really need rain, we have a strong wind from north here too.
      Same to you dear Marijke
      Rosehugs

      Slet
  5. Ja, her har vi også fått skikkelig sommer, med fler dager med 27-28+. Det tar på både planter og hagefolk... Våre peoner og trepeoner henger med hodene. Dine ser riktig flotte ut. Og rododendron-blomstringer er jo overveldene:-)
    Ha det godt/Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Eirin
      Ja vi må sige, at det er rigeligt varmt, hos os har det været varmest i dag. Vi mangler vand til vores planter på grund af den varme.
      Ja det er overvældende med den rhodo blomstring.
      Tak i lige måde

      Slet
  6. Hej Lisbeth

    Ja, Rhododendron henanense ssp. lingbaoense og det er ikke et ekstra - men det rigtige:) Har du snakket med Eiberg?
    Glæder mig til træpæonerne imorgen - det ser lovende ud!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Jeg kiggede efter, der står jo stadig purdomii, derfor blev jeg forvirret. Det er selvfølgelig kun dig af mine læsere, som har noget ud af, at jeg skriver navnet :) Jeg har skrevet med ham, pludselig skrev han det der til mit billede. Jeg har delt det i en rhodogruppe på fb, men ikke i Rhododendronforeningens.
      Det varer ikke længe, inden der er en del træpæoner at vise, der er nogle sprunget ud i dag. Jeg er ved at kigge billederne igennem nu
      Tak i lige måde

      Slet
  7. Hej Lisbeth

    Det må være et syn å være i din hage nå, for du har jo så mange flotte rhodoer i blomst. Din alpina har så fin farge.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja du kan tro, det er flot. Ja alpina er rigtig fin.
      Klem

      Slet
  8. Hej Lisbeth
    Ja sommeren er over os, selv om solen var længe om at komme gennem skyerne her idag. Det har dog være en noget koldere aften end igår, men det var vindens skyld. Det ser ud til at det gode vejr holder pinsen over, det skal vi jo ikke klage over men lidt natteregn ville nu ikke være af vejen :-)
    Jeg skal da lige love for at rhodoerne er vilde i varmen. Hold nu lidt på knopperne et par uger endnu :-) nå men så er der jo nok en masse andet at kigge på, måske ligefrem den første rose. Jeg har pænt store knopper i bla Mogens' røde slyngrose.
    Geranium Espresso er så fin med de mørke blade. Jeg har også nogle mørkbladede men ikke lige den. Der er dog ikke blomst i mine endnu.
    Glæder mig til at gense pergolaen nu hvor den ha ca 1 år på bagen.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det må vi sige, den er. Ja der var skyer det meste af formiddagen, heldigvis da for hvor blev det varmt over middag, det varmeste vi har oplevet endnu. Natteregn ville være super, gerne 10 mm, sneglene skal jo også leve ;)
      Ja Espresso er rigtig fin, måske kan min deles, det må vi se på, når I kommer.
      De mørke rhodoer og de løvfældende vil jeg tro blomstrer, når I kommer. Måske er der også gang i nogle roser, det går stærkt nu.
      Der er gang i roserne ved pergolaen, men blomstrer gør de nok ikke, når I kommer.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  9. Det ser FANTASTISK ud, Lisbeth - kan godt forstå at du tager mange billeder. Er det ikke næsten smukkere end det plejer...
    Ja, sommeren er her, det er med at nyde det - vi har vist alle travlt, der skal løbes stærkt for at følge med i haven og så er der alt det andet.

    Jeg nød dine skønne billeder rigtigt meget og oh.... den skønne vandgran.

    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Tak skal du have, ja det er det også, i dag var der 73 billeder i kameraet. Jo det er forrygende smukt i år, desværre holder blomsterne ikke så længe på grund af varmen.
      Det er svært at nå at nyde det hele med den fart det har på, og I skal også arbejde og alt muligt andet.
      Tak det glæder mig du nød dem, jeg nød også at læse dit indlæg.
      Knus

      Slet
  10. Ja, det er sørme blevet sommer, og hvor er din have dog smuk lige nu med alle de forskellige rhododendroner:)Jeg er vild med jeres pergola:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susanne
      Ja det må man sige. Tak skal du have, ja det er et sandt paradis at gå rundt i. Det er jeg også :) sådan en kan Thorben nemt lave til dig :)

      Slet