mandag den 7. maj 2018

Magnolia Soulangeana og trillium

Sikken en dejlig dag - foreløbig er der 5 rhodoer, der er kommet i blomst i dag, billeder af dem kommer først i næste indlæg.
Først skal vi se, at magnoliaen endelig er sprunget ud:



 den er bare så lækker lige nu og er for en gang skyld ikke ødelagt af frosten
Samtidig er magnoliaen Susan også sprunget ud, jeg synes ikke, at de plejer at blomstre samtidig.
Bøgen er for længst sprunget ud andre steder på øen, men vores er først lige kommet, vores bøge træer er meget sene, vi har en masse mindre, som stadig ikke er sprunget ud.
 Men Acer aureum
og Acer palmatum Bloodgood er godt i gang
 morelblomsterne er så fine
 ja det er hele træet lige nu
Her er det blomsterne på Pilebladet pære/Nordens oliven /Pyrus salicifolia
Rhododendron:
 R. calostrotum Rocks Form
 R. Simona
 R. schlippenbachii
 R. Snipe
 R. Tholasma
 også Saxifragaen blomstrer nu
 Skjoldblad har en flot blomst
 Trillium købt hos Kai Overgaard
denne her ligner, men står et andet sted i haven, den er købt på plantemarked i Silkeborg.
Ja og så er der flere tulipaner:



 de liljeblomstrende står så fint
 og er flittige til at komme igen
igen den gule, der står ved Bent rosen
Her ved Bent rosen stod også den tyrkiske løn, den er nu flyttet ud i læhegnet, lige nu er det nye løv så flot.
Til slut aftensolen
Fotsat god varm dag derude

26 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Du har så utrolig mye fint som kommer med blomster nå! Den magnolia er bare så skjønn. Jeg kommet akkurat fra et hagesenter, og hjem ble nok en Bloodgood. De er så fine. Den jeg kjøpte kom rett fra Nederland og har fått ut alle bladene. Jeg må nok følge med på temperaturen sø den ikke blir skadet hvis det skulle bli kaldt igjen. Jeg har "bare" tre stk.fra før av denne :)
    Hygg deg med det fine været!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det går så stærkt, jeg bliver helt forpustet :) Ja magnoliaen er fin og uberørt af frost i år. Jeg er også vild med Bloodgood, jeg kan godt forstå, du har "bare" tre :) Håber de klarer sig alle tre.
      Jo tak i lige måde
      Klem

      Slet
  2. Hvor er den lille Saxifraga skøn!
    På trods af den kolde start på året synes jeg at både tulipaner og magnolia er tidligere på den end sidste år - måske er det derfor at også Susan blomstrer nu?
    Er det ikke bare dejligt med fuld knald på sæsonen nu? Det er så dejligt med alt det der springer ud. Aftensolen er nu heller ikke at foragte:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja den er rigtig fin, der er bare så meget at se på, så man næsten ikke lægger mærke til den.
      Jeg synes, mine rhododendron er senere, men du har ret i, at både magnolia og tulipaner er tidligere på den i år.
      Jo det er dejligt, men det kniber mig godt nok at følge med. En rhodo der har den første blomst sprunget ud om morgenen kan godt være noget mere udsprunget til aften. Der er 10 sprunget ud bare i dag.
      Nej aftensolen er så skøn :)

      Slet
  3. Pragtfulde magnoliaer. Er der ikke osse noget med at Susan blomstrer pø om pø resten af sommeren??
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja de er skønne. Jo det tror jeg, du har ret i, det får vi at se. Men Magnolia Sieboldii gør i hvert fald sådan, jeg tror nu ikke, der er nogle knopper i min i år. Den blev flyttet for et par år siden, det var den ikke glad for.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  4. Din Magnolia Soulangeana er virkelig vakker. Vi har jo ligget litt etter dere i Danmark, men idag har også vår sprunget ut, mens vår Susan ligger langt etter. Den lille søte saxifragaen må vi nok også vente en stund på, og fortsatt ingen rododendron i blomst. De har hatt en tøff vinter i år, med dyp tele, og deretter stekende vårsol.
    Nyt maidagene/Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Eirin
      Ja den magnolia er meget vakker. Så er I nu ikke meget bagefter, for min er også først lige sprunget ud. Her blomstrer der snart rigtig mange rhododendron. Ja det har været hårdt for det hele med denne vinter.
      Tak i lige måde

      Slet
  5. Hej Lisbeth

    Flotte Trillium. Kai Overgaard og den alpine have er en god leverandør;)

    Sikken et år. Det lader til at de allerfleste planter yder deres bedste, man bliver da helt begejstret!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja jeg er noget imponeret over de sidste trillium, den fra Silkeborg har endda to blomster, det var en privat, jeg købte af.
      Ja det går simpelthen så stærkt, at jeg ikke kan følge med.
      Tak i lige måde

      Slet
  6. Mon ikke vi slipper for sen nattefrost i år. Det kunne være dejligt. Du viser så mange lækre ting, men det er nok det nye løv, jeg falder mest for.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Jo det håber jeg godt nok, at vi gør. Det nye løv er også fantastisk, jeg er vild med det hele, det går stærkt nu.

      Slet
  7. Magnolien er da bare noget af det fineste, jeg længe har set :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja den er flot, godt du ser med, jeg har taget mange billeder til dig :)
      Knus

      Slet
  8. Hej Lisbeth
    Ja det var godt nok surt at skulle på arbejde idag :-( men jeg er nok ikke den eneste der har haft det sådan.
    Dejligt at magnolierne får lov at vise al deres ynde i år, hvor de ellers tit får en snert frost og får nogle kedelige svidninger. Mon ikke også at alle frugttræerne går fri i år. Det sene forår har da haft en fordel.
    Nu kommet der vel nærmest nye Rhodoer til dagligt. Her til aften var min Lemon Cloud sprunget ud og Hammer Blue havde også en enkelt blomst. Ja det kan jeg gå og kigge på i lang tid :-)
    Tulipanerne holder desværre ikke så længe i denne varme. De liljeformede er så fine. Der skal jeg vidst ha fundet nogle nye til efteråret for det er ligesom om at de er forsvundet.
    Smukt billede af aftensolen.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det har da ikke været sjovt at skulle på arbejde, det er der nok mange andre end dig, der har været kede af. Heldigvis var weekenden også god, ellers havde det været værre. Bortset fra kameliaerne har det hele det godt, ingen frostsvidninger heldigvis. Bierne har nok også travlt i frugttræerne ja det er bare så godt. Min Lemon Cloud er også sprunget lidt ud, i morgen er den såmænd nok fuldt udsprunget, det går så stærkt.
      Jeg synes nu, tulipanerne holder fint, mine liljeblomstrende er også kommet igen i år, det er skønt.
      Tak ja det var rigtig fint.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  9. Hvilket overflødighedshorn! - Eller som en blogger beskrev det: foråret kommer med ketchup-effekt - alt på én gang. hvor er det skønt!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det er ret vildt, det kniber mig at følge med, det hele sker lige på en gang.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  10. Roligt att magnoliorna blommar nu :) Susan ska väl egentligen vänta och blomma halvvägs in i bladutspringet om jag minns rätt. Det är fantastiska dagar vi har nu :)

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina
      Ja det er fint :) og fantastiske dage, jeg kan ikke følge med :)
      Tak i lige måde

      Slet
  11. Hej Lisbeth!
    En fantastisk magnolia, finns inte mycket som kan konkurrera med den. Köpte en Susan förra året, men den ser inte ut att ha klarat vintern.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika
      Ja i år er den meget flot og har ikke fået frost, det hjælper betydeligt. Jeg håber, der er liv i din Susan.
      Tak i lige måde

      Slet
  12. Hovsa - var der ikke en gul tulipan...?
    ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jo dem er der mange af, men jeg har lige nappet hovederne af de fleste :)

      Slet
  13. Ja, tiden skal jo gå med noget :-)
    Det er ellers mange dejlige ting, du har i blomst.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja da - jeg keder mig nu ikke. Om få øjeblikke kan du se sidste nye indlæg :)

      Slet