søndag den 20. maj 2018

Måske får du tid

til at kigge ind og se, hvad der sker i min have. Jeg forstår godt, hvis du ikke har tid, alle har travlt nu med at nyde haven og rydde ukrudt væk eller holde pinse. Jeg kan ikke lade være med at tage billeder, jeg ved, at der er en del, der kigger med, selvom det er pinse.





 Der er flotte motiver alle vegne, inden længe er det friske grønne væk på grund af tørken, derfor tager jeg mange billeder.

 Clematis montana
 blomstrer så flot nu
 Gudeblomsterne/Dodecatheon
 er også fine nu
 Kejsertræet blomstrer nu, jeg har forsøgt at tage billeder, men det er nemmere at tage billeder af dem, der falder ned :) De sidder over 5 meter oppe i træet, Bent har taget billeder i dag, de kommer i morgen.
 bagsiden af nordbedet
 Der er meget summen i den røde paradisæble
 de hvide kan også være med
pavillionbedet bagerst ses en af pæonerne fra Ole, den har alligevel holdt noget tid
smuk var den endnu i går
P. ludlowii er ved at tabe bladene på den første blomst, men en ny er kommet til
 her er den fra Linda Borg fuldt udsprunget
og de gamle under vinduet
Rhododendron:
 De løvfældende er ved at starte blomstringen

 de er nu også fine i knop
 mange af dem har duft
guldazalea blomstrer i skoven
 Blue Peter
 står flot i år
 min ældste/første rhodo Catawbiense Grandiflorum

Som med roserne, kan jeg godt lide, når de blander sig. Den hvide er også en løvfældende.
Fortsat god pinsedag, jeg venter besøg af nogle, som har boet på øen et års tid, det bliver spændende, der er i hvert fald noget at se på.

24 kommentarer:

  1. Vilken blomning! I Sverige är pingstens hänryckningens tid och då passar det ju väldigt bra med mycken och vacker blomning. Ska satsa mer på doftande rhododendron framöver, det och sorter med sen blomning.

    Ha en fin pingst! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina
      Ja det er fantastisk, i sådan et vejr ser alt så godt ud. Det er dejligt med duftende rhododendron, det må du have. Du kan bare spørge om navne.
      Tak i lige måde

      Slet
  2. Du har ret fru Høneballe, jeg kigger også med:-) For pauser må der til. Jeg kan godt forstå du tager mange billeder, for du har så meget at dele ud af-det ser godt ud det hele-igen faldt jeg over den guld azalea, altså hvor er den smuk. Men det duer ikke i egen tørre sand-have-jord, så har erkendt at jeg må nyde i andres rhodoer-ting, ting tager nogle gange tid at erkende;-)
    Jeg har først fået ordnet køkkenhaven i dag, heldigvis ved jeg at det sagtens kan nås.
    Ha en rigtig god pinse. og godt havebesøg senere:-)
    Kæmpe-knuser fra Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej fru Nielsen
      Ja det tænkte jeg nok, det er jeg glad for. Ja vi er nødt til at tage en pause en gang i mellem. Synd du må opgive guld azalea, den er så dejlig, men hvis du mener, det er for tørt, går det ikke.
      Ja det går nok med køkkenhaven.
      Tak for det, det var et hyggeligt besøg.
      Kæmpe-knuser tilbage
      Lisbeth

      Slet
  3. Hej Lisbeth

    Selvfølgelig titter jeg innom :)
    Blue Peter er utrolig nydelig! Flotte trepeoner også :)
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja du er trofast :)
      Billederne af Blue Peter var til dig, så godt du kiggede innom :)
      Klem

      Slet
  4. Efter at have grillet og med en iriterende nordenvind ind i haven er det fint lige at tjekke, om der er nye blogindlæg. Flot pæon du har fået af Linda.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja jeg kender godt det med vinden, her blev det også køligt, selvom det kun var lidt vind.
      Ja den er rigtig flot pæonen.

      Slet
  5. Hej Lisbeth.
    Vi har lige puttet Isabella, og jeg trængte lige til en lille blogpause, så sørme om ikke jeg fik tid til, for en gangs skyld, lige at kigge forbi din blog:-)
    Det er rigtig dejlige billeder.
    Så fantastisk en maj vi har haft, indtil nu. Og de lover endnu mere sol og sommer de kommende dage. Jeg tror du har ret, det gælder vist bare om, at nyde det hele i fulde drag, for det ender med tørke. Det er allerede godt på vej. Vi gik godt nok hurtigt fra vinter til sommer i år, og hele foråret blev bare lige futtet af, i ET stort brag.
    Knus og kram
    Malene

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Malene
      Ja men det var da dejligt, du fik tid til at kigge ind, det er jo en travl tid. Ja maj har været forrygende, tørken er desværre godt i gang, derfor bliver løvet også kedeligt inden længe, det er trist, men vi nyder alt hvad vi kan, det er gået alt for stærkt, men vi kan ikke selv bestemme.
      Knus og kram
      Lisbeth

      Slet
  6. Det ser som altid forrygende ud hos dig. Dejligt at jeg lige fik kigget ind forbi. Imorgen skal jeg godt nok i haven, så jeg kan få indhentet noget af det forsømte. Har I fået regn oppe på øen, her hos os er der ikke faldet en dråbe, trods varsler om skybrud. Regnvandstønden er tom!Fortsat god pinse til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Fru Friis
      Ja jeg er glad for, at du kiggede forbi, det er ikke tit, du har tid, men overskriften var bestemt ingen bebrejdelse, det er jo sådan, at folk har travlt med alt muligt andet og ikke mindst med egne haver, sådan skal det være.
      Vi har heller ikke fået en dråbe regn, det var der vist ikke mange der fik. Jorden i rosenbedene er så tør, at den slår revner. Jeg håber, de har vand ved rødderne.
      Tak i lige måde

      Slet
  7. Jeg kom da også lige med på haverunde her hos dig i aften, men det er ikke meget tid jeg bruger ved pc'en i disse dage - for sommeren skal jo nydes og der skal også ydes (en del) i haven.
    Jeg har også taget mange billeder de seneste dage, helt vildt hvordan haven tager sig ud lige nu - og din i endnu større grad.

    Fortsat god pinse.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Hyggelig du kom med på haverunden, nej klart du ikke bruger meget tid ved pc´en, haven skal jo passes, når der er nogle fridage, det forstår jeg godt.
      Det er så flot det hele nu, med den tørke varer det desværre nok ikke så længe.
      Tak i lige måde
      Knus

      Slet
  8. Hej Lisbeth

    Jamen ja, der er da godt besøg på bloggene, imponerende for folk er jo nok trætte efter en lang dag i haverne!!
    En lidt anden farve på den ene Dodecatheon?
    Nu lover de regn i næste uge!

    Ha en dejlig ny uuge

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det er der, det er flot, at folk kigger forbi i sommervejr i maj.
      Ja den har en lidt anden farve, jeg har desværre glemt, om den har et navn mere.
      Ja det gør de jo, vi får se.
      Tak i lige måde

      Slet
  9. Hej Lisbeth
    Ja det er lige med at få tid, det er meget der skal nåes :-) det er først nu jeg har fået tid men jeg når det. Dagen har stået luge arbejde. Der var valmuer stort set over alt så hakken har været igang. I aften har vi været til 21 års fødselsdag hos min niece. Heldigvis lagde min bror og svigerinde hus til så vi ikke skulle helt til Århus.
    Det er godt nok ærgerligt at Kejsertræet har blomsterne siddende oppe i de højder. De har en rigtig flot farve.
    De løvfældende er så fine, kun store knopper her endnu. Mon mine dufter, det har jeg vidst glemt at undersøge, nå men det finder jeg jo ud af.
    Ja det er fint når planterne blander sig. Det har du rimelig held med :-)
    Nu blev det vidst godt og vel sengetid.
    God 2. Pinsedag
    Knus Anne

    SvarSlet
  10. Hei Lisbeth. Ja det er ikke mye tid til blogging nå når alt skjer på en gang i hagen. Jeg håper min første peon springer ut i dag, ellers har jeg nesten bare silkepeoner så det tar noen uker før de eriblomst. Hilsen Anne-Kristin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne-Kristin
      Nej det har vi nemlig ikke tid til, når haven sådan eksploderer, så må den nydes. Spændende med din første pæon, ja det varer lidt endnu med silkepæonerne.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  11. Hej Anne
    Ja der er meget, der skal nåes, familiefester skal også passes, vi har også lidt af hvert i denne uge. Valmuer ja de er overalt, hvis man ikke tynder ud i dem.
    Ja det er en skal med kejsertræets blomster, men vi har da fået lidt billeder i dag.
    Ja du må finde ud af, om dine løvfældende blomstrer, jeg kan ikke huske, hvilke du har købt.
    Ja det går godt med at lade planterne blande sig.
    Ja det blev sent for dig.
    Tak i lige måde
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
  12. Takk for rundturen ! Jeg orker faktisk ikke sette meg ned ved pc en ,etter en lang dag i hagen og middag på terrassen.
    Men nå på morgenen rekker jeg litt før jeg går ut.
    Det blir spennende å se keisertreet i blomst. Vi kjøpte et i fjord, plantet det ut i går, og er spent på om det overlever.
    Ha en fin dag/Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Eirin
      Selv tak - nej det er ikke nemt at få tid til det hele, godt du orkede en tur her til morgen.
      Ja det er ikke nemt at få billeder af kejsertræet, men jeg har lige forsøgt igen.
      Tak i lige måde

      Slet
    2. Hej Lisbeth
      Tak for turen rundt i jeres smukke have, den ser da helt fantastisk ud og må være en fornøjelse at vise frem i disse skønne sommerdage.
      Jeg er helt vild med dine smukke træpæoner, min ene har valgt ikke at blomstre i år, så godt jeg lige kan nyde dine.
      Nej det er ikke mange timer der bliver brugt ved PC i øjeblikket, da det er om at nyde fridagene ude i det gode vejr.
      God dag i haven :)
      Knus

      Slet
    3. Hej Heidi
      Selv tak - godt du lige fik tid til at se "parken" :) du kan tro,det er dejligt at vise den frem for folk, som kan lide haver.
      Ja jeg er også vild med mine træpæoner.
      Selvfølgelig skal du nyde fridagene i din have i det gode vejr.
      Tak i lige måde :)
      Knus

      Slet