fredag den 4. maj 2018

Mere om tulipaner

Mit indlæg i går må have været meget interessant, der har været næsten 1500 inde og se det. De fleste holder meget af Appeldorn tulipanerne, men nogle enkelte har det som mig.
Her kommer min yndlingstulipan, eller en af dem.

New Design er nok den smukkeste tulipan, ikke alene er blomsten smuk, men også løvet er fint.
 Jeg kan også vældig godt lide de liljeblomstrende
og White Valley er jeg ret vild med.
De røde passer ikke i farverne til mine mange rhododendron
de er sådan set pæne i knop, men jeg bryder mig slet ikke om dem, når de åbner sig, det er fordi, de er sorte indeni.
Nå ikke mere tulipansnak for i dag, der er nogle, der ikke er sprunget ud endnu, dem viser jeg en anden dag.
Nu skal vi have nogle rhododendron:
 R. Big Smile
 R. Blewberry, den bliver bare kønnere og kønnere
 R. Elisabeth Lochardt er ikke min favorit, kan I nok regne ud, jeg har fået den foræret af  Rhododendronhaven for en del år siden. En gang i mellem får de nye skud mørkt løv.
 R. Jacksonii
 R. Nancy Evans
 R. P.J Mezitt stråler stadig der i læhegnet
 R. serendipity er ny i haven, jeg glæder mig til den springer mere ud.
 R. Silber Velour
R. Split Up, som I kan se er der mange på spring, mange flere end jeg viser, en dag eller to mere med varme skal nok få gang i dem.



Magnoliaen er heller ikke sprunget ud endnu, der står to træer inde i Tranbjerg, de er i fuldt flor, men ikke vores endnu, det skal nok komme. Ulla (frk Anemone) ønskede sig mange billeder, her er de Ulla. Apropos frk. Anemone
 de fyldte anemoner blomstrer nu fint i skoven
 og de gule er også med, skovbunden i er rigtig fin nu.
Fagus sylvatica Rohan Obelisk er nu sprunget ud og soler sig i de sidste solstråler
Jeg har været en tur oppe på 1. salen og taget billeder:


 ovenfor den nye del af haven, roserne er ved at komme godt i gang, jeg så den første knop i dag i Aicha
 mod vest, set oppefra
her er det set fra jorden, den gule busk er min Philadelphus aurea, foran står R. orbiculare Blauköpfchen
her et billede af den til Marit
 stenbedet i den gamle have
nordbedet
Til slut min Osmanthus med blomster
Rigtig god weekend, vi ses igen på søndag.

22 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Ja, der er mange besøg på bloggene i disse dage, men kommentar antallet holder sig mere konstant:)
    Godt med oversigtsbilleder nu hvor mere er kommet i gang. Rhodoerne ser fantastiske ud!

    Ha en dejlig weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja, men jeg synes, det er underligt, folk har vel travlt i deres egne haver. Der kom et gevaldigt fald først i april, men det er gået over. Der var mange kommentarer hos mig i går, jeg provokerede jo lidt med de røde tulipaner :)
      Bortset fra billetklip har de det også godt :)
      Tak i lige måde

      Slet
  2. Hej Lisbeth

    Takk for det flotte bildet! Jeg gleder meg vilt til jeg får se min.
    Fantastisk vakker magnolia.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Selv tak, jeg kan godt forstå, at du glæder dig til at se din :)
      Ja den er rigtig fin.
      Klem

      Slet
  3. Hej Lisbeth
    Ja det er ingen henighed at jeg også foretrækker tulipanerne på de første billeder :-) men det er da fint at vi ikke alle har ens smag.
    Ja den er da godt nok noget rød Elisabeth Lochardt men er det ikke mest uden på? Den ser mere pink ud inden i. Ikke noget at sige til at du er spændt på den nye Rhodoes udspring. Det er altid spændende når noget blomstrer for første gang, ja så du kan jo nok forstå hvordan jeg har det :-)
    Skønt at se det hele lidt fra oven. Så ses bedenes former jo rigtig. Jeg skyndte mig ud da jeg så at du har knop i Aicha og sørme om jeg ikke også fandt nogle i min. De første bladlus var også vågnet op :-(
    Fortsat god aften og en god lørdag.
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Nej du er også mere til de lyse farver, men ja godt vi ikke alle har ens smag.
      Elisabeth Lochardt er bare rød, der er ingen formildende omstændigheder udover blomstens form og det forhåbentligt mørke løv senere. Ja det er helt sikkert spændende, hvordan ens nye rhodoer ser ud.
      Det er som regel godt at se det hele fra oven. Jeg har kun set en knop i Aicha, men bladlus har jeg heldigvis ikke set.
      Jo tak og god lørdag til dig med.
      Knus Lisbeth

      Slet
  4. Magnoliaen er vakker nå rett før blomsten springer helt ut, og jeg får fortsatt nyte bildene av dine rododendron:-)Og, igjen fint med oversiktsbilder fra hagen. Det er vakkert når anemonene blomstrer på skogbunnen.
    Ha en fin helg/Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Eirin
      Ja magnoliaen er vakker nu, vi håber den har klaret de lave temperaturer, heldigvis har det vist ikke været frostvejr.
      Jeg glæder mig også over anemonerne nu.
      Tak i lige måde
      Lisbeth

      Slet
  5. Kære Lisbeth
    Ja, der er vi helt på linje - jeg er også langt begejstret for de nyere tulipaner, og New Design er da helt uimodståelig. Gad vide, hvor længe du så har den i haven, for jeg synes, de nyere sorter forsvinder ret hurtigt, men så må vi jo bare lægge flere løg 😊
    Mon ikke magnoliaen tager det sidste ryk her i weekenden - det ser ud til, at vi får strålende vejr mindst en uge frem og heldigvis også lidt lunere. I dag fik R. Big Smile et smuk frem hos mig - sikke en skøn farve 😊 Flotte oversigtsbilleder - dine bede ser så flotte og velpassede ud 👍
    Rigtig god dag til dig!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja det tænkte jeg nok, det er bare en skam de ikke holder så længe.
      Jo magnoliaen er ved at være med nu, jeg glæder mig til at se den udsprunget i morgen. Det bliver så dejligt med fint vejr, og du har vist ferie? Ja Big Smile er så fin.
      Tak ja det er fine billeder af udsigten.
      God aften
      Knus Lisbeth

      Slet
  6. Godt du har alle de andre tulipaner - og nu også tulipantræet - at glæde dig over! Jeg er ikke så selektiv og elsker de røde Appeldorn netop for deres sorte midte, men måske mest af alt fordi de ikke er til at komme af med. Til gengæld savner jeg nogle flere liljeblomstrede. Det er som om de er gledet ud af sortimentet de senere år.
    Gode billeder fra førstesalen! Jeg mener, hvad skal man med droner, når man kan se det hele lidt fra oven i eget hus? Du har i hvert fald et godt overblik der oppe fra.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Det kan du tro, at jeg også gør. Det er godt nogle kan lide Appeldorn tulipanerne, nej de er ikke nemme at slippe af med. Jeg synes heller ikke, jeg har så mange liljeblomstrende, som jeg plejer at have.
      Nej når bare man har en førstesal, så behøver man ikke en drone, men jeg kunne nu alligevel godt tænke mig at se have fra en drone.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  7. He, he! Nej, du har det rigtig skidt med rødt😥 De røde tulipaner er er nok flottest i halvskyggen under løvfældende træer, som tillader noget af sollyset at trænge ned og oplyse tulipanerne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja rødt er ikke lige mig, du har ret, sådan er de bedst, men nu blev de plukket og kom med til barnedåb.

      Slet
  8. Kære Lisbeth
    Det er flot mange besøgende, du har :-) Bruger du tal fra din 'blogleverandør' eller fra Google Analytics? De tal, jeg får fra min 'blogleverandør' er ikke troværdige. De er for høje. Jeg bruger kun Google Analytics.
    Gode oversigtsbilleder, du har med denne gang :-)
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lisbeth
      Det var da et godt spørgsmål, jeg kigger bare på bloggen under statistik, hvordan kan man bruge Google Analytics, det må du lære mig. Jeg skal da ikke sidde og prale af noget, som ikke er troværdigt :)
      Tak ja dem kan man godt blive lidt klogere af :)
      KH Lisbeth

      Slet
  9. Det ser ud til, at du er godt med i bedene - det ser virkelig godt ud oven fra! Jeg er heller ikke glad for røde og gule tulipaner. Nogen af tulipanerne i det hvide bed, er blevet gul i år - det er vist en ommer! Men pyt - der er skønt derude lige nu!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Tak skal du have, jeg er nogenlunde med, hvis man ikke kigger i ørkenbedet og i skoven. Åh endelig en tilhænger af, at jeg ikke kan lide røde tulipaner :) Vi må have nye tulipaner til efteråret.

      Slet
  10. Flotte oversigtsbilleder, du er rigtig godt med i bedene. Praktisk med en første sal til at kunne overskue det hele fra.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Tak skal du have, ja jeg prøver at følge med, det er nu ikke nemt, det er en stor have. Ja det er rigtig lækkert med førstesalen.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  11. Hej Lisbeth,
    Hvor er det en velholdt have I har. Flotte billeder. Ja Tulipaner skal der til. Her bliver appeldorntulipanerne til en buket i stuen. jeg orker ikke de røde ved indgangen. de gule går an. God søndag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Tak skal du have, ja på afstand er den fin og velholdt :) Så er vi enige, jeg kan også bedst klare de gule, men de må ikke være for udsprungne :)
      Tak i lige måde

      Slet