søndag den 13. maj 2018

Nordbedet og den første P. delavayi

Jeg har besluttet mig for at tage billeder af nordbedet de næste dage, det forandrer sig hele tiden, nyt kommer til og noget er afblomstret.
Bent tog på cykeltur i mandags og kom hjem i går lørdag. Der var næsten en verden til forskel i haven, i mellemtiden var der sprunget over 50 rhodoer ud, jo der sker noget i denne tid.
Her kommer billeder, mængder af billeder:
Jeg tager også ofte billeder her fra skoven, motivet ændrer sig hele tiden.
 her har vi så nordbedet
 taget fra badeværelsesvinduet
 her er min første P. delavayi
Perlebusken /Exochorda,  også kaldet the Bride
Flere billeder af mit lille paradis









 Der sker så meget hver eneste dag
 En lille fin japansk ahorn, som får de flotteste efterårsfarver
ja og så er der den i nordbedet, som er så fin sammen med hægen og de blomstrende rhododendron.
 R. Bellefontaine er snart helt udsprunget, den står i nordbedet
 R. Golfer er et fantastisk skue
 R. Johannes Søberg er en af dem, der står ud til hegnet
 R. Lucinda
 R. Norfolk Candy
 R. Phyllis Korn er nu sprunget ud, den får I at se i morgen
 R. Schneeperle købt i foråret i Jem og Fix
 R. Snehvide
og lige et med de nye skud på R. purdomii maculifera
Der er gode kig ind i haven, når man går forbi ude på vejen, de fleste kigger nu på fårene på marken overfor
og et par træer:
 Orangegrenet lind/Tillia cordata nu fuldt udsprunget
 den efterhånden store rødbøg i skoven
 tulipanerne i terrassebedet kan endnu
til slut endnu et billede af terrassebedet, et motiv der vil noget. Et rigtigt Kenzo bed?
Fortsat god søndag, nu vil jeg ud og nyde det gode vejr.

28 kommentarer:

  1. De lilla på Kenzo-billedet - hvad er det for nogen? De ser fine ud. Men det gør det hele jo! Der er mange flotte kig i din have og mange spændende planter. Det var noget af en cykeltur Bent tog sig - jeg synes, det er sejt sådan at tage et afbræk og cykle ud i det blå!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Det er en tidligtblomstrende geranie. Som du kan se, har jeg mængder af dem, sig til hvis jeg skal tage med til Kolding til dig. Den visner helt ned efter blomstring og er som du kan se god bunddække nu.
      Ja han holder meget at sine cykelture, og jeg holder meget af at være hjemme i haven. Han ligger i telt ude i den mørke skov.

      Slet
    2. Ih tak for tilbuddet - du må meget gerne tage lidt med til Kolding! Jeg har også en potte stående, som der står Fru Høneballe på (en mørk strandasters - hedder de det?), så kan vi jo bytte!

      Slet
    3. Det er en aftale, vi bytter :)

      Slet
  2. È sempre incredibile come la fusione tra alberature e arbusti sia perfetta nel tuo giardino, è sempre un piacere vederlo! I tuoi rododendri e azalee sono da catalogo, perfetti e rendono il giardino davvero favoloso!

    Un saluto e un augurio di buona settimana :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Grazie mille per la tua lode, che mi ha reso felice

      Slet
  3. uuhh, lækkerier alle sammen. Det skifter bare fra morgenturen til aftenturen rundt i haven.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Gunvor
      Ja det er fantastisk så meget, der sker.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  4. Detroniserede sker godt nok meget i haverne lige nu. Det må Bent virkelig kunne se, efter nogle dage væk hjemmefra.
    Du har mange flotte Rhododendroner og den Pæon er da ikke til at stå for.
    Mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene
      Ja det gør der, du kan tro Bent kunne se det, da han kom hjem.
      Tak ja der er mange, pæonen er så fin.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  5. Hej Lisbeth

    Det er nogen imponerende dage!
    Lækker delavayi - tror ikke min har fåpet farve endnu!
    Har jeg overset R. purdomii maculifera med sin flotte hvide blomst tidligere?

    Ha en dejlig ny uuge

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det må man sige, det er næsten ikke til at løsrive sig og gå ind.
      Ja delavayi er ret lækker.
      Ja du har overset den flotte hvide blomst i purdomii.
      Tak i lige måde

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    Dejligt med en billede serie af nordbedet, det er et bed der står stærkt i hukommelsen, vel nok fordi at det er det første man bliver præsenteret for når man besøger dig, og at sidde på toilettet med sådan en udsigt ja det kan nok ikke blive meget bedre :-)
    Den er bare lækker den pæon. De japanske ahorn er også bare så fine. Min den røde har haft en hård vinter og halvdelen af den er gået ud.
    Jeg købte også Schneeperle i Jem&fix men den er ikke sprunget ud endnu. Nordfolk Candy kan jeg godt li' , jeg er lidt glad for de gullige du viser idag.
    Så kom Bents og hans nye cykel på årets første tur og denne gang var han heldig med vejret måske lige bortset fra torsdag. Alt efter hvor han har været.
    Jeg har været ude og handle idag :-) på lørdag skal vi på besøg hos min yngste bror og hans kærreste i deres nyindkøbte kolonihave og så skal vi jo have en blomst med til værtinden, så jeg bestemte mig for at hun skal have en Austin rose så vi var lige et smut oppe ved Bogense hvor der er en der sælger lidt forskellige. Det er bare dejligt at have fået en svigerinde som er have interreseret. Det blir spændende at besøge dem. Min bror er igang med at bygge et nyt hus på grunden. Nå ja så kom jeg også lige til at købe et par stykker til mig selv. Golden Celebration og Claire Austin :-)
    Det ser godt ud med den tidlige geranie og de orange tulipaner.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det tænkte jeg nok, at du ville synes om. Lige nu er bedet skønt. Ja pæonen er lækker. Synd din japanske ahorn er gået ud på halvdelen.
      Det var nu ikke Bents nye cykel, han var på langtur med, den kan han ikke have bagage på :) det er en racer. Han havde også lidt regn i torsdags ligesom vi andre.
      Det lyder spændende, at du var ude og handle, har de mange Austin roser? Nu kommer du jo snart, så kan jeg måske få bud med ;)
      Ja godt med en haveinteresseret svigerinde.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
    2. Nej udvalget af Austin var ikke stort. Ud over Golden celebratin og Claire Austin havde de Sommersong, Graham Thomas og så mener jeg den sidste var Queen of Sweden.

      Slet
    3. Nå ok - ja dem har jeg, så det er ikke spændende :)

      Slet
  7. Hej Lisbeth

    Så mye flott hos deg, og din delavayi er virkelig lekker! Den mørke fargen er helt skjønn.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marit
      Ja P. delavayi er meget flot med den mørke farve.
      Klem

      Slet
  8. God morgon Lisbeth!

    Imponerande! ..och pionen är särdeles vacker med sin mörka färg. Jag gillar de enklar pionerna, riktiga skönheter och så orkar de stå utan stöd, en fördel tycker jag.

    Kram!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla
      Tak - ja pionen har en fantastisk farve, den er lækker med de enkle blomster
      Kram

      Slet
  9. Og det er de lækreste og mest saftige maj-have-billeder<3
    Friske Bent, er vild med at høre han tager på sådanne ture, så FRISKT:-)
    Masser af solskindsknus til dig fra mig

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette
      Tak skal du have <3
      Ja Bent er frisk, du kan tro, han har nydt turen, men ikke sjovt at græsset bliver langt, mens han er væk.
      Du får solskinsknus tilbage igen <3

      Slet
  10. Kære Lisbeth
    Smart at sende Bent på tur, for så bliver det tydeligt, hvor meget der sker på få dage i dit paradis.
    Kenzobedet er da bare lækkert :-)
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lisbeth
      Ja ikke :) han ville nu gerne selv af sted, så havde han da fri for haven, og jeg havde tid til at nyde ekstra meget :)
      Ja det er lækker mit kenzobed, som er opstået helt tilfældigt.
      Kh Lisbeth

      Slet
  11. Utrolig mye som blomstrer hos deg nå. Skjønner godt at det var stor forskjell for Bent, fra mandag til lørdag:-)
    Takk for en flott rundtur !
    Her er det så varmt at det er kun tidlig morgen, og i kveldstimene, det går å få gjort noe i hagen(meldt 29 grader idag)
    Ha en fin dag.Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Eirin
      Ja der er gang i meget, Bent kunne selvfølgelig tydeligt se forskel :)
      Selv tak
      Ja det er for varmt til at lave noget, ellers skal det i hvert fald være i skyggen.
      Tak i lige måde

      Slet