tirsdag den 15. maj 2018

Nu også med lidt stauder

ja og selvfølgelig er der også rhododendron, men jeg synes, jeg vil tilgodese de, som gerne vil se lidt andet end rhododendron :) det er jo ikke alle, der er vilde med dem.
Men de er jo alle steder i haven, så de er ikke nemme at gå uden om





denne her kombi af japansk løn og pilebladet pære er bare et hit, ligegyldig hvilken side, man ser det fra.
Stauder:
Den første daglilje har lukket sig op næsten uden jeg bemærkede det.
 Jakobsstige/Polemonium Stairway to Heaven
 Knopurt /Centaurea
 Lupinerne er tæt på
 Løjtnantshjerte har jeg ikke det store held med
Det har jeg derimod med Euphorbia Fireglow, der er gang i den.
Hostaerne er også ved at være godt i gang, jeg har opgivet at holde styr på navnene


men jeg ved, at denne hedder June.
 Magnolia Raspberry Ice er også i fuld gang med blomstringen
 Acer dessectum garnet
 Kobberbirkens rakler er så fine
Rødbøgen står og skygger inde i skoven


Ovenfor nordbedet,  det må vist være på sit højeste nu.
Rhododendron med navne i dag, på nær de sidste står de alle i skoven:
 R. luteum
 R. oreothrepes
 her under R. Mary Lou er R. Peggy lige sprunget ud
 R. Queen Annes
 R. Tina Heinje bleges hurtigt i solen
R. schlippenbachii og R. reticulatum hører begge til løvfældende rhododendron, de står i læhegnet.
 aftenstemning
og solnedgang
Fortsat god varm dag

20 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Lønn og den du kaller pilebladet pære er veldig fine i sammen. Jeg plantet disse to i sammen i fjor vår og dessverre ble pæretreet skadet av snøen i vinter. Her kalles den bare for sølvpære :)
    Et fint tre som burde vært mer brukt her.
    Flotte hosta!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja kært barn har mange navne, de er i hvert fald fine sammen. Synd din blev skadet af sneen i vinter, men der var jo også meget. Jamen det er da meget nemmere at kalde den sølvpære :)
      Klem

      Slet
  2. Jeg er ikke ekspert i noget som helst botanisk, men jeg kan sagtens goutere dine rhodoer, ligesom alt andet du måtte have, når du sætter det hele så smukt og harmonisk sammen. Både løv og blomster skal jo tages med i betragtning, og så er jeg bare lidt ligeglad med de botaniske navne, sorter og krydsninger. Dem overlader jeg gerne til eksperterne og nøjes med at nyde de skønne billeder. Hvilken dejlig aftenstemning!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Det er godt at høre, de er jo også flotte rhodoerne især når de passer sammen i farverne. Godt du nyder billederne, ja i disse aftener er der en fantastisk stemning.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  3. Selv om man ikke er til Rhodoer i egen have så kan man sagtens nyde dine og jeg vil da sige at de er endnu smukkere i virkeligheden :o))
    Det er synd at jeg ikke når over i år og ser dem, men omstændighederne giver mig desværre ikke den fornødne tid.Jeg håber der er mere luft i min kalender når roserne blomstre.
    Knus fra Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Det lyder godt, ja i virkeligheden er de smukkest. Ærgerligt at du ikke kan få tid, men jeg forstår dig godt, så må vi se, om du når roserne. Med det sommervejr blomstrer de nok, når du har blogtræf.
      Knus

      Slet
  4. Hej Lisbeth
    Ja jeg kigger jo meget gerne med på det hele, måske det er derfor jeg får så mange gode ideer :-) jeg vil så sige er der ikke er ret meget der er kønnere lige nu end høj sol og Rhodoer, de to ting klær virkelig hinanden.
    Stauderne er jo heller ikke til at komme uden om, nu hvor de kommer på stribe. Allerede blomst i Daglilje, her er der kun knopper i et par stykker.
    Aftenstemnings billedet er bare så smukt. Det var godt nok også svært at komme inden for i aften, men mørket sænker sig jo og jeg var nødt til at søge indendøre.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det gør du og lader dig inspirere af både det ene og det andet, hele din have er lavet om, siden du begyndte at besøg mig :)
      Ja det er en meget tidlig daglilje, jeg blev også helt forbavset, da jeg så den.
      Ja det er meget svært at gå ind om aftenen, for mig kommer det af sig selv, jeg kan bare ikke gå rundt længere, der er lange afstande i min have :)
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  5. Skønt med noget af det hele! Hos mig trives løjtnantshjerte voldsomt, men euphorbiaerne visner bare pludselig og pist væk er de. Jeg kan ellers rigtig godt lide dem, men de kan vist ikke li' mig :-(

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja sådan er det forskelligt. Du må gerne få euphorbia hos mig, altså fireglow. Jeg har masser.

      Slet
  6. Hej Lisbeth

    Ja, du har jo en have med det hele:)
    Flot lys du har på mange af billederne! Aften og eller morgen billeder?

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det må man sige :)
      Tak, det første er morgenbilleder, fra R. luteum er det aftenbilleder, størsteparten i hvert fald.
      Tak i lige måde

      Slet
  7. Kære Lisbeth
    Du viser mange gode billeder i dag af bedene på afstand, så jeg rigtig kan se de mange rodoer og alt det andet sammen. Du har mange planter med farvet løv. Det gør sig godt.
    Jeg så du havde opdateret et billede på facebook - og tænkte "hvad søren er det for en? Det ligner en daglilje." men det kunne jeg jo nok regne ud, at det ikke var, og da du har så mange mærværdigheder gik ud fra, at det var sådan en. Og så ER det dælme en daglilje... Det er da helt tosset. Er det vejret, eller er den altid så tidlig?
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lisbeth
      Tak skal du have, jeg kan godt lide at blande farvet løv ind i bedene, det bliver så flot.
      Jeg kan godt forstå, du syntes, det var tosset med en daglilje, men det er rigtigt nok, den blomstrer nu, jeg havde glemt, jeg havde en, der var så tidlig. Den er tidlig, men måske har vejret også gjort lidt.
      Kh Lisbeth

      Slet
  8. Der er igen tvivl om at jeg er meget glad for stauder :-) men jeg synes nu at der også skal andet til for at skabe en dejlig have. Det er så godt med noget forskelligt og det er jo sådan din have er :-)
    mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene
      Ja stauder er fine, men du har da også andet, jeg synes, de løber lidt fra mig, og der kommer meget ukrudt imellem dem, jeg kan ikke nå det hele. Jeg vil helst have lidt forskelligt ja.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  9. Så fin forsommerstemning!
    Rhododendron er flotte, de. Bare at de trives ikke altfor godt i min kalkrike jord.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have Villrose
      Ja rhodendron er flotte, synd de ikke trives så godt hos dig.

      Slet
  10. Hei Lisbeth.
    Jeg er nok ikke spesielt opptatt av rododendron, liker dem, men har ikke mange selv, men ser gjerne bilder av dine:-) Takk for nok en fin vandring.
    Ha en fin dag/Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Eirin
      Så er det fint, at du kan nyde mine billeder :)
      Tak fordi du gik med.
      Også fin dag til dig.

      Slet