torsdag den 10. maj 2018

Rhododendron og havekig

Der er mørke skyer, jeg venter stadig på regnen, gad vide om den når os, det får tiden vise, men jeg tvivler som altid.
Billederne er fra i går, i dag har vi knap haft så meget solskin.
 om morgenen er der skygge på terrassen
 og sol længere fremme mod nordbedet
 Hjertebedet er perfekt nu med den lyse og den mørke japanske ahorn, den pilebladede pære klæder også bedet
 kig mellem træstammer
 kan være flot
 nordbedet er nærved og næsten
 inden længe står de fleste i fuldt flor
 Iberis blomstrer i kanten, det ser godt ud, så længe det varer

 bierne er glade for magnoliaen
den sprang ud i søndags, allerede i dag torsdag falder blomsterbladene af, det er en kort fornøjelse.
Lidt træer
 Fligetbladet el / Alnus incana, et træ vi er meget glade for
 Hjertetræ / Cercidiphyllum, vi har et i skoven også, men der ses det ikke så tydeligt
Gul vandgran / Metasequoia glyptostroboides Goldrush
Cladrastis lutea står så smukt i solens sidste stråler/ på dansk Guldved, du kan se den her, jeg glæder mig til den bliver så stor
 Billedet her er fra i går, i dag er den forreste fyldt med røde blomsterknopper, i morgen er den nok sprunget ud. Det er så mange knopper, at jeg har opgivet at tælle dem.
 R. Azurika bagved står Dapne retusa
 R. Blueshinegirl
 R. Cunninghams White
 R. Golfer
 R. metternichii var. micranthum
 R. rex
og nok den jeg tager flest billeder af for tiden, den står så smukt. R. yunnanense
 R. Double Dots og R. Princess Maxima i pavillionbedet
 lige et kig ind i skoven foran står R Tholasma
Snabelkalla/Arisaema (tak for navnet Anne) jeg er heldig, den har klaret sig, den er vist ret sart står der her
 De sidste stråler af solen er smukkest
her ved nordbedet
Fortsat god aften - der er kun 70 billeder i kameraet til i morgen :)

23 kommentarer:

  1. Jamen, det er da bare med at få taget nogle billeder med alle de smukke motiver vi får forærende hver eneste dag i denne tid :-) Jeg har også taget en bunke billeder i dag og havde helt svært ved at vælge ud til dagens blogindlæg. Dine billeder er som altid inspirerende!
    Kh Nana

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana
      Ja hvem kan lade være med det i denne skønne maj måned, jeg kan ikke. Det er så svært at vælge billeder, derfor sætter jeg så mange ind :) Tak skal du have.
      Kh Lisbeth

      Slet
  2. Vi har fået en smule regn, men ikke ret meget, desværre. Hvor ser det godt ud hos dig - det går altså bare stærkt, det er med at nyde hver dag derude!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Jeg tænker heller ikke, at det bliver til så meget regn her, men vi må nyde det, vi får. Jeg går derude næsten hele tiden, hvor kan man andet.

      Slet
  3. Hej Lisbeth
    Her regner det stille og roligt. Det ser ud til at tordenbygerne gik øst om her, eller har vi haft en rigtig fin dag med et par timer lige over middag med skyer, eller har det været mes solskin indtil ved 18 tiden.
    Haven er nu engang smukkest i solskin men regn kan vi jo også have brug for :-)
    Glæder mig til at gense nordbedet, det er bare så smukt.
    Ja magnolien er desværre en kort fornøjelse, men smukke er de så længe det varer. Her er det den japanske kirsebær der er den korte fornøjelse men hvor er den bare flot de par dage den står fuldt udsprunget. Idag har det være snevejr ja lyserød sne :-)
    Den sjove tingest mon ikke det er en slags snabelkalla.
    Kun 70 billeder mon dog det kan gi til et indlæg imorgen :-)))
    Fortsat god aften, håber at der også falder lidt regn af til jer.
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja nu regner det også her, det har også tordnet, så Schippo har stået udenfor og skældt ud på tordenen :) Her har det været blandet, men ikke lummert eller for varmt, det var helt fint. I morgen er det så igen solskin, så kan jeg tage flere billeder, hvis jeg ikke har nok i de 70 :) De lyserøde glæder varer kun kort, godt de bliver afløst af noget nyt.
      Ja du har ret, det er det den hedder, jeg kan altid få navnet ved dig.
      Tak i lige måde.
      Knus Lisbeth

      Slet
  4. Hej Lisbeth

    Jeg hentet nettopp Double Dots, og den er så fin. Min blomstrer akkurat nå, men det er jo fordi den kommer fra Danmark. To ganger har jeg kjøpt Golfer fra RH, og begge er døde. Så merkelig, for de er merket 1 og det skal være de som skal tåle mest. I fjor kjøpte jeg flere som var merket med 2, men alle de lever. Mystisk! I morgen springer min første rhodo ut her. Den heter R.dumicola. Har du den?
    Fantastisk så mange knopper du har på noen av dine!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det ved jeg, at du har, den er rigtig fin, og så blomstrer de samtidig, fordi din kommer her fra landet. Det er da ærgerligt med R. Golfer, jeg forstår det ikke, den har været nem her. Nej jeg kender ikke dumicola, kun fra dig tror jeg. Jeg må ind og se, om Claus har den.
      Ja der er overvældende mange knopper.
      Klem

      Slet
  5. Det er nogle skønne dage vi har lige nu, og det er bare med at skyde og nyde 😁

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det er det, jeg skyder og nyder hele tiden, og nu får vi regn :)

      Slet
  6. Mit favoritbillede er det femte med pavillonen indrammet af træstammer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Det er jeg også selv glad for.

      Slet
  7. Hej Lisbeth

    Her er regnen ikke langt væk - jeg håber på en 10mm men de senerste prognoser siger 2-3:(
    R. yunnanense ser lidt speciel ud i bladværket - men den er ikke løvfældende den du har?

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja nu nærmer den sig jer, og er ved at være overstået her. Jeg skyder på, at vi har fået 5 mm, mere tror jeg ikke, også her måtte der gerne komme 10 mm. Det er mørkt nu, så vi får se i morgen.
      R. yunnanense har ikke noget kønt bladværk, faktisk så den lidt døende ud, lige før udspring fik den 10 l. vand, blomstringen er fantastisk, jeg håber, den overlever.
      Tak i lige måde

      Slet
  8. Jamen jeg glæder mig til alle de 70 billeder i morgen! Jeg stemmer som Marie, det 5. billede er også mit favoritbillede.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Det lyder godt, jeg sætter nok ikke alle 70 billeder ind :)
      Ja men så er vi enige alle tre.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  9. Såå vackert Lisbeth! R. Golfer är nog en av mina favoriter bland Rhododendron men jag har aldrig sett den blomma, jag får nog nöja mig med de vackra bladen när nytillväxten kommer.

    Magnoliorna ja, visst är det trist att det går så fort, här har vi haft jättevarmt och i går blåste det hårda vindar så av de tre Magnoliorna som blommade först ligger de flesta bladen på marken.

    Kram!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla
      Tak - ja R. Golfer er så fin året rundt, også selvom man ikke får blomster i den, nyvæksten er fantastisk.
      Magnoliaen kan man desværre ikke glæde sig over ret længe.
      Kram

      Slet
  10. KæreLisbeth
    Nordbedet er dejligt, synes jeg. Det er pergolaen, man skimter, ikke?
    Snabelkalla - dejligt at få navnet. Flot at den er kommet.
    Her fik vi regn i aftes og i nat, men meget langt fra et skybrud.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lisbeth
      De fleste forelsker sig i nordbedet, det er der, man starter havevandringen, derfor huskes det bedst, tror jeg. Ja det er pergolaen man skimter i baggrunden.
      Jeg er også imponeret over Snabelkallaen overhovedet kom, jeg havde glemt alt om den, det var en foræring fra havegæster.
      Ja vi fik regn i aftes, men ingen skybrud, 5 mm blev det til.
      Kh Lisbeth

      Slet
  11. Kære Lisbeth
    Vi havde en meget varm og lummer dag i går og fik tordenvejr sidst på eftermiddagen. Desværre var det meget kortvarigt. I dag er luften frisk, og temperaturen nede på et tåleligt niveau. Med så mange smukke motiver er der ikke noget at sige til, at der kommer mange billeder i kassen - hvor er der bare flot og frodigt hos dig. Ærgerligt, at blæsten allerede tager magnolieblomsterne - en uge med skønhederne er næsten for lidt.
    God dag til dig!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lisbeth
      Ja herude i vandet var det mere friskt, det var helt fint. I dag blæser det en del, men solen skinner.
      Ja der er meget skønt at vise. Selvom det ikke havde blæst var magnoliablomsterne alligevel faldet af, de holder ikke længe, ikke en gang en uge fra fuldt udspring. Heldigvis har den lækkert løv.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
    2. Undskyld jeg kom til at skrive Lisbeth :)))

      Slet