tirsdag den 8. maj 2018

Så er det rhododendrontid

Rhododendronerne blomstrer og springer ud, der sker en masse fra morgen til aften. I går sprang der 10 ud og i dag er der foreløbig sprunget 9 ud.
Derfor starter jeg med at vise rhodoerne nu:
 R. orbiculare
 og tæt på
 R. ambiguum hybrid
 R. Big Smile
 R. calostrotum Rocks Form
 R. Helen Martin
 R. Jacksonii
 også her sammen med knopper fra R. Ken Janeck
 R. Lemon Cloud
 R. Nancy Evans
og et forløb af R. rex
 6.5.
 7.5. morgen
7.5. aften
 R. schlippenbachii - bare en lille sag i forhold til Maries
 R. Serendipity
 R. taliense købt hos Kai Overgaard og allerede med knop, men nogen har forgrebet sig på den :(
 R. wiltonii
R. yunnanense - alle er forsinket i forhold til sidste år, denne er 14 dage tidligere end sidste år, jeg havde bemærket, at den hang lidt med bladene, dagen efter var den sprunget ud.
Men der er andet i haven, der blomstrer
 her terrassebedet til den ene side
 og til den anden
 udsigten da jeg lå og lugede
 flot tilfældig sammensætning
 Elegant Lady kommer trofast igen
 den er så fin
men hvor mon denne kommer fra, jeg synes ikke, jeg kunne finde på at sætte den i det bed, jeg kan heller ikke finde optegnelser om, at jeg har plantet nogle der, men den er da meget pæn, som den gløder i solen.
Endnu en meget trofast, som endda bliver til flere, jeg har ikke bestilt den, men det var den, jeg fik. Den er kommer igen gennem flere år.
nå ja en træpæonknop godt på vej.
Aftensolen og den stribede kastanie.
Billederne er fra i går, jeg går rundt med kameraet i lommen hele tiden, nogle gange kniber det at huske, hvad jeg har taget billeder af tidligere på dagen :) Om aftenen kigger jeg dem igennem, næste dag lægger jeg dem i et indlæg. I kan godt glæde jer til i morgen, så er rhodoerne endnu mere sprunget ud.
Nyd dagene, det gør jeg.

29 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth
    Hvor er blomsten i Orbiculare speciel. Meget flot.
    Tarveligt at gnave i dine knopper :-(
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det er den, meget anderledes end de andre.
      Ja det synes jeg også.
      Kh Lisbeth

      Slet
  2. Härligt med så mycket rhododendronblomning :) 'Serendipity' var underskön - ska kolla om den kan klara sig hos mig. Tack för tipset. Har en liten rhodo köpt som 'Rock's Form' men den är mycket ljusare i blomman. Antagligen har jag fått fel - inget ovanligt i en del plantskolor.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina
      Ja det er skønt, der er godt nok mange i blomst nu. Serendipity er endda bedre end forventet. Håber den kan klare sig hos dig. Ja det sker tit, at man får noget forkert.
      Tak i lige måd

      Slet
  3. Man fornemmer din lykkefølelse breder sig i takt med rhodoerne sætter blomst, og hvor ser det også fint ud.
    Løgplanter er tilsyneladende udsat for stor sammenblanding. Synes tit man oplever at der er noget helt andet i posen end det den reklamerer med.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det er så skønt derude nu, så jeg nyder at gå rundt der.
      Ja man kan ikke altid regne med det, der står udenpå posen.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  4. Hej Lisbeth

    Obiculare er så fin, ja. De har så annerledes blader enn de andre.
    Flott trepeonknopp!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja den er meget speciel orbiculare. Mon du har fået din?
      Klem

      Slet
  5. Hej Lisbeth
    Syntes det går meget stærkt med rhodoerne. De må godt slappe lidt af å, der skal jo gerne være en mase at se først i næste måned :-) Obiculare er så fin og så er Lemon Cloud også på banen, den er jo en af mine favoritter.
    Min første tanke med de orange tulipaner var jo at du havde fået en fejlleverance men når du ikke har plantet noget der så er det jo lidt mystisk, men kønne er de. Elegant Lady lever da op til sit navn.
    Du forstår da at fange aftensolen.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Det går utroligt stærkt med rhodoerne, jeg kan godt forstå, at du er bekymret for jeres besøg, men der er dog nogle endnu, som lige venter lidt.
      Jeg forstår det ikke med de orange tulipaner, men jeg må jo have sat dem der. Det er bare ikke noteret. Ja Elegant Lady er meget elegant :)
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  6. Hej Lisbeth

    Ja, det må jeg give dig ret i orbiculare har en flot blomstring også!
    Flot rex forløb!
    Og træpæoner - der slår du mig i år!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det har den.
      Tak - og der er mange knopper endnu i rex.
      Jeg tror, det varer noget endnu, før træpæonen blomstrer, knoppen har set sådan ud længe.
      Tak i lige måde

      Slet
  7. Nøøøøj, det må være et helt fantastisk syn

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan du tro der er Sussi. Du må lokke Linda med herover og se det.

      Slet
  8. Dejlig tid med al det der springer ud. Jeg har kun en enkelt rododendron, der er sprunget ud.
    Mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene
      Ja det er en fantastisk tid, der kommer nok også snart mange hos dig.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
    2. Hej Lisbeth. Flotte rhodoer og bisset med det hul i den ellers flotte knop. Er det en Geranium (lilla) du har i bedet med tulipanerne? Ha en dejlig dag. Kh Mette

      Slet
    3. Hej Mette
      Ja det er flot nu, men ærgerligt med knoppen. Ja det er en geranium, du kan få af den, hvis du er interesseret, den blomstrer nu og forsvinder helt bagefter. Den breder sig en del. Jeg kan tage en med til dig næste gang jeg skal til Fyn.
      Kh Lisbeth

      Slet
    4. Hej Lisbeth. Det vil jeg meget gerne :-).. Jeg mangler nemlig lidt farve i bedet på dette tidspunkt. God aften til jer. Lige som andre kiggede jeg gerne forbi til besøg hvis jeg boede tættere på. I stedet for retter jeg opgaver. Kh Mette

      Slet
    5. Hej Mette
      Jeg laver en pottefuld til dig, så må vi se, hvornår du kan få den. Ja jeg er ikke i tvivl om, at du også gerne ville komme, det er rart at vide, at der er nogle der gerne vil. Ja så må du nøjes med opgaverne.
      Kh Lisbeth

      Slet
  9. Go herlig solskinds morgen fru Høneballe:-)))))
    Hvor er R. orbiculare smuk. Det må være betagende at gå rundt blandt alle de rododendron nu. Jeg har lige købt en og plantet i en kæmpe beholder, der ved jeg den får vand nok. Nyder synet, og utroligt alle de hvepse der sidder helt inde i blomsten.
    Ha en god dag
    Kæmpe knus Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. God morgen Anette
      Ja det er igen en herlig morgen og R. orbiculare er smuk. Det er så betagende, så det er svært at løsrive sig og gå ind.
      Det lyder godt med en ny rhododendron, men jeg kan da ikke tro, at det er hvepse, der sidder i blomsten, jeg har ikke set dem her endnu.
      Tak i lige måde
      Kæmpe knus tilbage
      Lisbeth

      Slet
  10. Tak :-)) Om det er bier eller hvepse ved jeg ikke men vi har mange af dem i år. Også brombasserne, og de hæslige kæmpe gedehams-Kim blev skambidt af dem sidste år, derfor siger jeg hæslige. Og masser af forskellige sommerfugle, har sjældent set så mange som i år, så smukt.
    Flere kæmpe knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er nok bier, hvepsene kommer som regel først i august. Først skal bierne sørge for, at der kommer frugter, som hvepsene går i :) Det lyder fælt med den gederams, de er godt nok ikke sjove. Sommerfugle har vi ikke set så mange af endnu, dejligt med alt det liv i haven.
      Kæmpeknus :)

      Slet
    2. Spændende, tusinde tak for den info. Nu tror jeg jeg kan huske det fremadrettet, det er jo lidt som en remse:-)

      Slet
  11. Godmorgen Lisbeth
    Så er der gang i rhodofesten hos dig - sikke en masse, der blomstrer nu 😊 Ikke noget at sige til, at du ikke kan holde styr på de billeder, du tager før om aftenen, for det må være svært ikke at knipse billeder hele tiden 😊 Hvor ser dit bed flot og frodigt ud.
    Rigtig god dag til dig!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Ja det kan du tro, der er, jeg kan knap nok følge med, heller ikke med billederne, men jeg nyder det i den grad. Det gør du nok også, håber jeg.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  12. mine rhodos. er også kommet fint igang :) :) men du har virkelig nogle specielle rhodos. som er virkelig flotte :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder godt Tim :)
      Ja jeg har mange specielle rhodoer :) jeg nyder dem meget lige nu.

      Slet