mandag den 14. maj 2018

Skønhed så langt øjet rækker

Ja men sikken en sommer her i maj, hvor er det skønt, det er lunt og dejligt selv herude på Kattegatøen. Jeg nyder det gode vejr og min have og arbejder mest i haven om aftenen. Her ved middagstid laver jeg blogindlæg, sådan er det i hvert fald så længe solen skinner fra en skyfri himmel. Her kommer som sædvanlig en stribe billeder, måske får du tid til at nyde dem, for du har nok travlt med arbejde og med at nyde din egen have.

hvem kunne ikke tænke sig at sidde der på bænken og nyde udsigten til nordbedet og fuglesangen.


billederne ovenfor er alle fra nordbedet
 Skoven er et kapitel for sig
jeg må indrømme, at jeg er lidt stolt af den. Det er Idas idé med skoven, i dag fejrer maj måned hendes fødselsdag med det fineste vejr.
I dag havde jeg besøg af to ægtepar fra Nordsjælland, manden havde også en lille skov, den var noget mørkere end min, bunden var dækket af vedbend. Det går ikke her, mine rhodoer kræver lys for at gro godt, skovbunden er blevet så flot, jeg vil forsøge at flytte flere skovmærker ud i læhegnet.
 Epimedium Lilafee
 på dansk Bispehue står så flot nu med lilla blomster

Det går stærkt nu med udspringet af P. delavayi, en smuk blomst med en smuk farve.
Rhododendron - denne gang uden navne, spørg hvis du er interesseret






 den opstammede er R. Fortunei med dejlig duft






ja den er rød og fyldt med knopper
Her kommer  lidt billeder af  nye skud
 R. calophytum
 R. calophytum x R. traillanum
R. parmulatum Ocelot hybrid
Lidt aftenstemning:





Fortsat dejlig dag/aften - de fleste ser nok først indlægget i aften. Men hvor er det svært at løsrive sig og gå ind.

24 kommentarer:

  1. Oj for et fyrverkeri av vår og farger i din hage og skog!!! Så flotte rhododendrom! Den benk kunne jeg tenke meg å sitte på i skyggen (sitter inne med litt feber/vårforkjølelse). Her i sørNorge har sommervarmen slått til. Nesten litt synd fordi tulipanene visner hen så fort i varmen.
    Ha en fin sommerlig uke!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa
      Ja der er gang i den her. Den bænk står godt, du er velkommen :) God bedring med forkølelsen. Jeg skal love for, at det er blevet varmt, vores tulipaner har stået længe, men jeres er nok sprunget ud for nylig.
      Tak i lige måde

      Slet
  2. Din skov er fantastisk! Jeg kan godt forstå du er stolt af den!
    Jeg nyder også den smukke maj, selv om jeg pakker ned indimellem :-)
    God eftermiddag i haven, Lisbeth!
    Kh Nana

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana
      Tak skal du have :)
      Godt du kan nyde det lidt, mens du pakker ned indimellem :)
      Tak i lige måde
      Kh Lisbeth

      Slet
  3. Der er knald på farverne og ja skoven er så fin, kan godt forstå at du er stolt af den. Jeg har også siddet inde hele dagen, jeg har været på kursus, kurset er spændende, men hold op det var varmt.
    Mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene
      Ja det er der, det er blevet en god skov.
      Øv at skulle sidde inde i sådan et fint vejr, godt kurset var spændende.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  4. Kære Lisbeth
    Ja, det er da helt forrygende som maj arter sig indtil videre, og det er bare om at nyde det, for måske er det nu, sommeren falder 😊 Mindst ligeså forrygende som vejret er din fantastiske have - det ene dejlige billede efter hinanden. Ikke noget at sige til, at du er stolt af skoven - den er så utrolig smuk! Der er virkelig rhodofest lige nu, og jeg nyder også synet af de fine, nye skud, som du viser, for det har du lært mig at få øjnene op for 😊 Vi har haft 28 grader i dag - ikke sjovt at være på arbejde i den hede, og det bliver vist det samme i morgen, men jeg skal ikke klage, for aftnerne er fantastiske 😊 God arbejdslyst derude - jeg vil også gøre en indsats 😊
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja vi kan ikke klage over majvejret, selvom det ok bliver lidt varmt derinde i Midtjylland. Det er nu også rigeligt varmt her, men aftenerne er dejlige. Jeg er nødt til at fortælle dem, der besøger mig om det nye løv og de nye skud på rhodoerne, så de måske kan få interesse for rhodoer :)
      Ja aftenerne er skønne, men jeg orkede ikke at gå rundt derude længere, desværre for dejligt er det.
      God arbejdslyst til dig.
      Knus Lisbeth

      Slet
  5. Det var da helt enormt, sådan en frodighed! Jeg blir helt forpustet :) Rigtig dejlige billeder fra en flot, flot have!

    SvarSlet
  6. Kære Lisbeth
    Din skov ser dejlig ud. Godt tænkt af Ida. Jeg glæder mig til at se den. Det må gerne blive dejligt vejr den dag, men i dag har det næsten været for varmt. I hvert fald til gravearbejde. Pyyyh. Men du hører mig ikke klage. Det er skønt. :-)
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lisbeth
      Tak skal du have, ja Ida er god til at komme med idéer til haveplaner. Og jeg glæder mig til at vise dig den. Ja gravearbejde skal vist foregå formiddag eller aften, om eftermiddagen skal vi sidde i skyggen med et glas kold hvidvin :) Skønt er det bestemt.
      Kh Lisbeth

      Slet
  7. Hej Lisbeth

    Ja, du har helt rett, for jeg har holdt på ute i hele dag. Din benk kunne jeg godt ha sittet på og nydt utsikten. 24 grader her i dag og helt vindstille. Tulipanene har akkurat sprunget ut her, men de varer nok ikke lenge i varmen.
    Fantastisk solnedgang hos deg!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er fantastisk vejr nu, du må komme en gang og sidde på bænken og nyde udsigten :) Det er synd, I ikke får glæde af tulipanerne så længe, jeg synes vores har holdt længe.
      Tak for det
      Klem

      Slet
  8. Hej Lisbeth

    Ja, det er for varmt midt på dagen, formiddagen og aftenen er super i haven nu!
    Flot R. cinnabarinum!
    Lækker delavayi - min gule kom idag!
    Skoven ser rigtig velkomponeret ud.

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det er bedst at holde sig i skyggen midt på dagen, men aftenerne er bestemt dejlige.
      Spændende at din gule delavayi kom i dag.
      Tak for det og god uge til dig med.

      Slet
  9. Helt ufatteligt godt vejr vi har. Det lægger jo op til, at man sætter sig i skyggen og nyder udsigten i stedet for at mosle løs, som vi ellers har for vane.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det har du ret i, vi er ikke så godt vant. Man skal ikke sætte sig for længe, så er det svært at komme op igen :) Vi må holde fri om eftermiddagen.

      Slet
  10. Hej Lisbeth
    Et hvil på bænken ja det er ønsketænkning og når jeg har haft muligheden ved mine besøg ja så er der jo så meget der skal ses at det er der ikke tid til :-) at sidde der lige nu hvor bla nordbedet ser så fantastisk ud er en drøm. Håber at du tager dog en smule tid til at sidde og nyde det hele. Det har jo indtil videre været en forrygende maj. Hørte i morges at dagen idag kunne gå hen og blive den 7. sommerdag ja det var vel ca. Hvad vi havde hele sidste sommer.
    Skoven ja den er fantastisk, og på en varm sommerdag nok et af de dejligste steder ja det husker jeg tydeligt den meget varme sommerdag i din tid.
    Skønne rhodobilleder og navne er jo ligegyldigt når det bare skal kigges billeder.
    Det har været en dejlig dag, desværre var det en arbejdsdag men morgen og aften er blevet nydt.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det er ikke så ringe at sidde der på bænken, jo jeg sidder der også selv en gang imellem. Måske bliver der også tid til, at vi kan sidde der, når du kommer. Vi kan ikke klage over maj måned, det er godt nok fantastisk.
      Ja skoven er god og gå rundt i, når det er så varmt.
      Jeg tænker heller ikke, der er så mange, der interesserer sig for navnene.
      Heldigvis kan du nyde morgen og aften i denne tid, arbejdet må jo passes.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  11. Smukke billeder taget i en dejlig stemningsfuld belysning.
    Der er dejligt i din skovhave. Man får lyst til at gå ned ad stien og ind i skoven. Her er garanteret både dejlige dufte og fuglesang.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Elna
      Jeg er vild med morgen og aftenstemningen.
      Ja det er der, og du har heldigvis oplevet den.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  12. Du har fuldstændig ret.
    Det var slet ikke til at komme ind til aften.
    Nu er jeg total spist af myggene.
    Hold nu op du har mange buske i blomst. Det er vildt altså.

    Sov dejligt
    Knus

    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. God morgen Charlotte
      Ja det er ikke nemt at løsrive sig og gå ind om aftenen, men jeg kan blive så træt, at jeg er nødt til det.
      Heldigvis har jeg ikke mærket noget til myggene.
      Ja der er meget i blomst.
      Dejlig dag til dig
      Knus
      Lisbeth

      Slet