tirsdag den 1. maj 2018

Solen skinner

lige ind i hovedet på mig, det er ikke så dårligt, desværre er det temmelig koldt, så jeg måtte trække ind, selvom det var tørvejr nu. Det har småregnet hele dagen, så det har slet ikke været til at være ude. Trods det er der kun kommet 11 mm i alt her for i går og i dag, ikke meget men heldigvis trænger vi ikke så meget endnu.
 I formiddags tog jeg billeder ud af vinduerne,
 så jeg kan vise hvor frodigt det.

 her er det taget mod vest - udsigten fra havedøren
hundene var trætte af at vi ikke kunne komme ud, så de løb ud, da jeg åbnede døren.
R. orbiculare står på spring
 R. Jacksonii sprang ud i går
 nu varer det ikke længe med R. Lemon Cloud
 R. Big Smile
 R. Silber Velour i går
 og i dag
R. williamsianum
Rød hvide farver
 der er enkelte blomster på cameliaerne, der ser godt nok ud
 som heldigvis ikke har taget skade af vinden
 Clematis Pixie er ret sart og har stået i pavillionen og i værkstedet i vinter, alligevel ser den ikke for godt ud, men der er da lidt blomster nu.
 Fagus sylvatica Obelisk
 i udspring
så fint
 Persillehylden har jeg fået af Anne
 Vinget benved er død for mig flere gange, nu har jeg fået samlet hele tre til huse, mon dog ikke en af dem kan klare sig.
Rhamnus imeretina/Tørstetræ
 Narcis Tresamble viste jeg i går, i dag er der kommet navn på, den er købt her
 og gammeldags pinseliljer, de var i haven, da vi flyttede ind her.
 påskeklokke
Roser med smukt nyt løv
Trillium sulcatum
Til slut
Brogetbladet Judaspenge/Lunaria
Hvad blev der af solen, jo den forsvandt bag en stor mørk sky, men vi fik den da at se, mon ikke vi ser lidt mere til den i morgen.
God tirsdag aften

20 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Det har vært så iskaldt her også i dag. Det sluddet i dag tidlig, og snøen la seg i åsene :(
    Men den smeltet heldigvis. Obiculare er så fin med de nye knoppene, og camellia også. Godt at de nye ikke er skadet av vinden.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja nu må det snart være nok med den kulde og især med sne, der lægger sig. Godt den smeltede igen.
      Ja orbiculare er helt fantastisk at se på nu. Ja heldigvis er der lidt blomster i camelliaerne som ikke er skadet af vinden.
      Klem

      Slet
  2. Hej Lisbeth

    Det lyder frygteligt koldt!
    Haven ser nu godt ud alligevel - alting grønnes.
    Og så fik jeg set orbiculares blomsteranlæg. min lille fine heroppe venter til næste år!
    Lækker Trillium!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det er det også, men det er vel koldere hos dig, men måske uden vind.
      Ja det grønnes så fint, det er da altid noget. Jeg tænkte, du hellere måtte se den fine orbiculare, så du kan glæde dig til din vil blomstre.
      Ja den er rigtig fin, jeg tror, jeg har en mere af den.
      Tak i lige måde

      Slet
  3. Kære Lisbeth
    Ja, det har godt nok været bidende koldt i dag, og vi fik også kun solskin meget kortvarigt. Det blev hurtigt for koldt for mig i haven, så i stedet fik jeg støvsuget og vasket gulve - så er det til en side, når det gode vejr kommer 😊 jeg glæder mig til at se Lemon Cloud igen - det er jo en af favoritterne her. Dine kameliaer er flotte, også den røde, og jeg fortryder, at jeg ikke fik en af slagsen med hjem fra Lau. Den brogetbladet lunaria har desværre ikke selvsået sig her i år - det lidt øv, for den er så fin. Clematis Pixie er fantastisk, men jeg tør ikke binde an med den her, når den er så sart,
    Fortsat god aften!
    Knus Linda

    SvarSlet
  4. Kære Linda
    Ja det har det og regnfuldt, her regnede det til kl. 16, derfor kom jeg først ud til aften. Jeg fik tørret støv af rundt omkring, noget skulle jeg jo lave :) Anne glæder sig også til at se Lemon Cloud, I har det med at have samme favoritter :) Kameliaerne er heller ikke så hårdføre, så det er måske meget godt, du ikke fik købt den hos Lau. Der må blive frø af min Lunaria, jeg har også sået nogle af dem fra sidste år, så mon ikke der kan blive en til dig.
    Tak i lige måde
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
  5. Ja 1. maj har ikke været helt tør.......
    Her har der regnet en del. Der er koldt.
    Men så får man lavet nogle af de trælse ting.
    Jeg er så meget bag efter i år. Men pyt jeg når nok det jeg skal.
    Judas penge har jeg også og det er første år de blomster. Det er spændende.

    Sov godt søde
    Klem

    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Charlotte
      Nej det kan man ikke sige, godt jeg ikke skulle til 1. maj møde.
      Det har regnet det meste af dagen her, men du har ret, så får man lavet nogle af de trælse ting.
      Godt du når det du skal, selvom du er bagefter.
      Ja det bliver spændende med Judaspenge.
      Tak i lige måde søde :)
      Klem

      Lisbeth

      Slet
  6. Du har virkelig en smuk udsigt fra huset, og det er sikkert ikke tilfældigt at bede og beplantning er planlagt netop sådan. I regnvejr ser man farverne bedre (i hvert fald på fotos) og de nyskårne kanter på bedene står så flot.
    Fine billeder af din bøg! Du er dygtig til nærbilleder. Og hvor er det dejligt du har gammeldags pinseliljer. Dem kan man ikke få for mange af.

    I morgen bliver det vist bedre vejr igen - og weekenden ser fin-fin ud.
    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det har jeg, nordbedet ses fra toilettet, det var ikke planlagt, at det skulle blive så stort, det er bare vokset med årene. Ja regnvejr giver gode billeder.
      Tak skal du have, jeg sorterer bare de dårlige billeder fra :)
      Pinseliljerne var i haven, da vi købte huset, det var heldigt.
      Ja det bliver dejligt at få noget bedre vejr igen.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  7. Hej Lisbeth
    Ja jeg forstår godt at du har taget billeder inde fra, for det har jo nærmest været efterårs agtigt idag. Her så vi først solen efter jeg kom hjem fra arbejde. Vi har fået 2mm regn mere til samlingen :-) jeg kom hjem fra dølvbryllups morgensang en times tid inden jeg skulle på arbejde og der nåede jeg lige at få givet rhodoerne gødning. Det var jeg glad for i aften for det kneb gevaldigt med motivationen til at gå udenfor. Ser lige nu at der loves 20-21 grader fra weekenden. Det ka' vi li' :-)
    Godt at hundene kan lufte sig selv på sådanne sure dage. Ja det er nu at græsset er kønnest, men det er så også nu at det skal slåes hele tiden.
    Ærgerligt at Pixie ikke er kommet så godt ud af vinteren, den plejer jo ellers at være så flot. Godt at den trods alt har lidt blomster at vise frem.
    Lemon Cloud ser jeg frem til ja og i år er det både hos dig og her hos mig selv. Din har jo så flot en kavaler at støtte sig til og det er bare så flot, så gensynet med de to ventes med glæde.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Det var ikke sjovt at være ude i dag, jeg gad ikke ud i regnen, men hundene blev nu luftet i snor alligevel, trods regnen. Solen kom også først her til aften, men det var stadig koldt, jeg gik dog min runde, men måtte opgive, det var for koldt. Vi må i stedet glæde os til weekenden, jeg kommer dog kun i haven om søndagen.
      Ja jeg er træt af, at Pixie ser så træls ud, jeg må have kigger nærmere på den.
      Ja nu har du selv Lemon Cloud dog ikke med kavaler som min :) Det varer ikke længe, inden min blomstrer sammen med alle de andre, der står på spring.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. Jeg kan se at våren har fått større tak hos deg enn hos meg her på sydvestkysten av Norge. Noen steder i landet er det fortsatt snø. Så vakkert og frodig som det er i hagen din.

    Beste hilsen Ingrid på www.ingridtunheim.no

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ingrid
      Ja her er våren godt i gang, men det er nu stadig køligt, selvom solen skinner.
      Tak for din hilsen

      Slet
  9. ja... det er stadig koldt endnu ;( - men alligevel ser det ud til at din have tager det i stiv arm :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tim
      Ja desværre men det hjælper at solen skinner :) haven er glad ja.

      Slet
  10. Vi har fået omkring 30 mm regn. Det er selvfølgelig mest blomster, vi kigger efter, men du viser også nogle fine, nye blade.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det er da noget i forhold til vores sølle 12 mm, men vi trængte heller ikke, jorden er de fleste steder fin og fugtig.
      Jeg synes også bladene er så fine.

      Slet
  11. I dag har vist været knapt så kold og her til aften med dejligt solskin, håber du har nydt det.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Selvom solen skinner, det hjælper meget, har det alligevel været koldt, det blæser meget.
      Knus

      Slet