lørdag den 19. maj 2018

Træpæoner og rhododendron

Det er lige nu, de skal nydes både træpæoner og rhododendron, for inden længe er blomstringen slut. Rhodoerne holder ikke længe i den varme, samtidig med at de mangler vand. Det er svært at vande, for vandet løber af, men jeg forsøgte da i går i nordbedet.

 Denne her har jeg fået af Linda  Borg, den står så flot og er rimelig høj
 Den fra Ole breder sig meget, den kan nemt fylde hele bedet foran roserne
disse her kan jeg se inde fra her ved computeren
 også P. ludlowii kan jeg nyde synet af her inde fra
sammen med Philadelphus aurea med den dejligste friskgrønne farve, der holder til efter blomstringen.

 der er smukke kig til haven
 hostaer og bregner under det store fyrretræ
nordbedet med de efterhånden meget store rhodoer
Gunneraen tegner også til at blive meget stor i år
her ses den bag bænken
det er her bagved, det blandt andet er slemt med ukrudt,  jeg kan ikke overkomme det og har trykket på pyt-knappen
Rhododendron:


 R. Fortunei med den dejlige duft holder heldigvis længe




 kæmpen Mrs. Furnivals Daughter




 skønne nye skud



og til slut solnedgangen fra i aftes
Nu er de løvfældende rhododendroner ved at starte blomstringen. Jeg skal ud og fjerne de første blomster, som er færdige nu.
God pinselørdag til jer

16 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Jeg kan godt forstå at det blir veldig mye å vanne hos deg, for du har jo så mange store rhodoer. Det er ikke bra at det blir en sånn tørke som nå, for det skader så mange nye planter som er på vei opp.
    Pytt-pytt knappen er god å ha. Ugresset vokser dessverre alt for mye her også. Flott Gunnera!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja der er meget at vande, heldigvis er der også nogle steder, hvor det ikke er så tørt. Nej det er bestemt ikke godt med tørke nu, men der er ingen regn i vente i meget lang tid, ser det ud til.
      Ja man er nødt til at have en pyt knap, det går ikke uden, for ugresset er lige glad med, om det får regn.
      Klem

      Slet
  2. Hej Lisbeth
    Nej pæonerne holder ikke længe, desværre og med det fine vejr går går det mest hurtigt i forfald. Hvis det så også tørrer ud er det ekstra surt. Vi har jo været væk hjemme fra idag og jeg havde da håbet at haven var blevet ramt af en lokal byge men der blev jeg skuffet. Tænker også at jeg nok er nødt til at vande rhodoerne og jeg syntes også at nogle af roserne har det tørt. Vi har jo besøgt min yngste bror og hans kæreste i deres nye kolonihave i Grindsted. Det stod også en Gunnera, men den var slet ikke så langt fremme som din. Jorden på de kanter er vidst god til Rhodoer, for der stod godt nok mange både i haver og ved offentlige bygninger, mange flere end man ser når vi feks kører rundt på Fyn.
    Det bar også dejligt at komme hjem ved 20 tiden og komme lidt rundt i egen have, ja den kan man jo godt komme til at savne.
    Sådan en pyt knap er en god opfindelse, godt du forstår at bruge den :-)
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Nej det gør de ikke, jeg er nu overrasket over, at den første enkelte fra Ole, holder endnu, det er værre med rhodoerne. Gad vide hvor mange, der har fået regn i det hele taget, det er vist ikke mange steder i landet, så vidt jeg har forstået. Dejligt at se mange rhodoer på jeres tur. Altid godt at komme hjem i egen have og se, hvad der er sket der, mens man var væk.
      Ja de nyplantede må du endelig vande, de skal have ofte lige efter plantning.
      Ja pytknappen var svær at finde, men jeg var nødt til de.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  3. Det er lækre blomster, der kan nydes i haven her i maj. Det er dog lidt surt at skulle deadheade rhododendron oven på en superkort blomstring.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja der er så mange fine blomster nu, så det kniber at nå at nyde dem alle :) Ja det er surt, at rhodoerne falder så hurtigt, der er mange af dem, der allerede hænger med ørerne.

      Slet
  4. Lækre træpæoner. Måske skulle jeg prøve at finde et "hul" til sådan èn.
    Her tordnede det lidt i det fjerne i går eftermiddags men ingen regn øv.
    Forleden fik de regn både i Køge og i Roskilde men intet til os midtpå.
    tørre hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja træpæoner er skønne, men kan godt være lidt længe om at blomstre, de skal først etablere roden.
      Det kender jeg godt, det er så surt, når andre får regn og man ikke selv får noget. Vi trænger altid mere end alle de andre :)
      Tørre hilsener tilbage
      Lisbeth

      Slet
  5. Hej Lisbeth

    Forsvandt min første kommentar?
    Nå jeg skriver den da igen:)
    Flot Linda Borg pæon!
    Her kom der lidt dråber - men ikke mange km væk kom der 29mm på under ½ time!
    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. God morgen Karsten
      Det må den have gjort, for jeg har ikke set den.
      Ja Linda pæonen har en vis elegance, jeg har to, der begge gror på den måde.
      Surt at regnen kommer tæt på, men ikke hos jer, det kender vi.
      Dejlig pinsedag til dig.

      Slet
  6. Din Gunnera står fin. Den er næsten allerflottest lige nu, hvor den ikke er så voldsom, og hvor den står med friskgrønne blade. Den takker for alt besværet med vinterdækning😀.
    Nyd pinsedagene!

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja du har ret, gunneraen er flottest lige nu, når den står med friskgrønne blade, det gør det hele jo, snart er det brændt af, det er lidt trist, men vi elsker jo det lune stille vejr, vi kan ikke få det hele.
      Det vil jeg gøre og i lige måde
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  7. Det bliver vist svært at holde liv i det hele, hvis denne tørke fortsætter, og måske er vi mange der får brug for at trykke på pyt-knappen. Men godt du når at tage billeder mens det hele blomstrer.
    Jeg gravede mig rigtig træt i går med en udvidelse af terrassebedet (mere om det senere), så i dag tager vi på tur til Peter Hansens Have på det allersydvestligeste Lolland. Der skulle vi nok have haft dig med i bilen, for det er en rhododendronhave med masser af pæoner osv. Håber på en stak gode billeder, men lover ikke at notere plantenavne. I dag skal der bare nydes!

    Hav en rigtig god pinse!
    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det gør det, men ukrudtet skal nok klare det, så får vi brug for pyt-knappen.
      Det lyder som en god idé at tage til Lolland og se Peter Hansens have, jeg ville rigtig gerne have været med, jeg har altid ønsket mig at få den at se, måske lykkes det en dag, men jeg kan jo i hvert fald nyde dine billeder, så går det nok med navnene.
      Nyd de og god pinse til jer
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  8. Hej Lisbeth.
    Som altid rigtig meget guf du har at vise.
    Det er godt at have en pyt-knap. Hvis man aldrig bruger den, så går man jo hurtigt ned med stress! Man bliver ikke glad af, at være overperfektionistisk med alting.
    De steder, hvor de vilde planter ikke kan kvæle små sarte planter i havens udkanter, der kan det vilde udtryk da kun være et plus, for havens frodige udtryk..... og Rhododendron og andre større ting tager jo alligevel fokus. At der er en overgang fra have til natur, binder jo også de to ting sammen. Sådan synes jeg det er, eller i hvert fald bør være, i en stor have som din.
    Selv i min lille have, er jeg nødt til, at tænke mig om, og placere de mest livskraftige stauder ud mod skel. Ellers overkommer jeg heller ikke at holde det, bare nogenlunde som jeg gerne vil have det.
    Også rigtig god pinse til dig og Bent.
    Knus
    Malene

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Malene
      Ja vi er nødt til at bruge pyt-knappen en gang imellem. Gæsterne her synes også, det er pænt med lidt vildskab imellem planterne, det kan jeg heller ikke undgå, jeg skal jo sove en gang imellem og ikke mindst blogge :) Godt vi er enige, jeg har også en del besøgende, som tager noget tid, i den tid kan jeg jo ikke lave noget andet, men det er så her jeg siger pyt, for det er jo hyggeligt at nogle har tid og lyst til at se vores haver.
      Tak i lige måde og tak for din kommentar
      Knus
      Lisbeth

      Slet