torsdag den 17. maj 2018

Træpæoner og undren

Undren over alt det ukrudt, der kommer ind i haven, skvalderkål, mælkebøtter, kvikgræs og ikke at forglemme brændenælder, det vandrer ind fra naturen, jeg må opgive at bekæmpe det, alligevel synes de fleste, her er smukt. Det skyldes nok alle de dejlige planter jeg har investeret i og sat i min have, nu er de ved at være store, og hvem ser så på ukrudtet, ja jeg gør, men gæsterne synes, det er pænt.
Vi har haft to uanmeldte hold på besøg i denne uge, jeg kan nu bedst lide at have en aftale i forvejen.




 Der er nok at se på
også ude fra vejen.
Stor var glæden, da jeg opdagede knopper i P. ludlowii
 mindst lige så stor var den, da jeg så den gule farve 15.5.
 16.5. morgen
 og aften
17. 5.
Men der er andre:
 men der er andre
disse to er fra Ole Larsen, den gule her blomstrede også sidste år, resten af dem fra ham er ikke i blomst endnu, det drejer sig om enkelte knopper,
 morgen
og aften, jeg har 5 træpæoner lige udenfor mit vindue, de er alle ved at springe ud, hvis jeg løfter hovedet og kigger over skærmen kan jeg se dem, hvilken glæde. Dem har jeg haft i flere år.
Knopurt Centaurea Ametyst
Denne clematis Propertius har jeg fået af Ulla, den er rigtig flot. Ulla har lavet et dejligt indlæg i går aftes, lige til at blive glad af at læse.
 Magnolia Raspberry Ice har så fine velfomede blomster
Rød paradisæble står så flot nu
Rhododendronblomster og knopper, i dag næsten uden navne.



 to forskellige luteum, den første hedder også Basta

 her er Onkel Dines som er podet på Cunninghams White, den hvide plejer at være afblomstret før Onkel Dines kommer.


Flere stemningsbilleder:
 det gule bed mod øst
 det gyldne bed i skoven
Til sidst de sidste tulipaner, de holder godt, bedre end rhodoerne , som får det for varmt nu.

Rems Favorit er fantastisk blomsterrig, det er også min favorit :)
I går havde vi den varmeste dag her i maj (25 grader) , i dag er det kølnet lidt, men solen skinner stadig, jeg kan se på DMI at temperaturerne er faldet lidt over hele landet, det gør ikke noget. Nu ønsker vi os natteregn og sol om dagen :)
Fortsat god solskinsdag og glædelig 17. maj til norske læsere.

16 kommentarer:

  1. Ja, det er en evig kamp mod ukrudt - heldigvis kan vi glæde os over at blomster, buske og træer også trives. Jeg synes, det er dejligt, at dine besøgende ikke bemærker ukrudtet - det er jo fordi der er så meget godt at lægge mærke til!
    Måske gror træerne alligevel ind i himlen - nu har vi haft en fantastisk maj med masser af sol, og så har vi et lille ønske om fortsat sol om dagen og regn om natten - det må nok kunne lade sig gøre :-) Jeg er med!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja det er godt, at det ikke kun er ukrudtet, der trives. Ja der er meget andet at kigge på, de ser nok ukrudtet, men synes ikke det gør noget, det hele skal ikke være så pillet.
      Ja håbet er lysegrønt, regn om natten ville være skønt.

      Slet
  2. Kan næsten ikke forstå, at ukrudtet kan finde plads mellem "de rigtige planter" din have :)
    Du må have en pyt-knap. Sådan en kan afhjælpe mange ting :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne
      Nej det er ikke til at forstå, men ukrudtet har ingen hæmninger, så det pibler op alle vegne :)
      Jeg har en pyt-knap, men det har min mand ikke :)

      Slet
  3. Hej Lisbeth

    Ukrudtet har også vejret og varmen med sig - Det betaler sig at holde det nede nu!
    Alletiders at du har P. ludlowii i blomst - og senere fårt den jo så fantastiske frøkapsler!
    Det er spændende sager du fik fra Ole!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja og skulle der komme regn, går det endnu bedre, jeg har opgivet at holde det nede i områderne ud mod diget, men i bedene inde i haven, gør jeg et hæderligt forsøg.
      Det lyder spændende med frøkapslerne.
      Ja meget spændende, der er flere på vej.
      Tak i lige måde

      Slet
  4. Kære Lisbeth
    Det er en fantastisk smuk blomst på Raspberry Ice :-)
    Hvor længe holder et træpæonblomst?
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lisbeth
      Ja den er meget smuk.
      Træpæonernes blomster holder ikke mange dage, desværre.
      Kh Lisbeth

      Slet
  5. Pyt med lidt ukrudt hist og her. Det er jo sådan set pænt i begrænsede mængder. Jeg havde engang et pæonbed med skvalderkål. Skvalderkålen tog aldrig over for alvor, og de lette hvide blomsterstande klædte faktisk pæonerne godt :-)
    Ullas klematis er smuk! Og det er træpæonerne også!
    Kh Nana

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana
      Ja jeg må bruge pytknappen, men brændenælder er nu ikke så pænt. Skvalderkål er pænt, når det blomstrer, men ellers ikke :)
      Ja det har du ret i.
      Kh Lisbeth

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    Ukrudt har vi jo nok de fleste af os, men din haver er jo nok mere udsat for invatinon end min villahave med. Det er jo svært at holde det ude fra de rilstødende marker. På besøg hos dig blir man jo bombarderet med så mange indtryk så ukrudt fokuserer man slet ikke på.
    Hvor er pæonerne bare fine. Her er der kun en sølle blomst i år. Gad vide om det er pga af den sene frostperiode. Det er sørme også en fin clematis du har fået af Ulla.
    De gule Rhodoer er det mon ikke dem der dufter så dejligt i skoven?
    Måske temperaturen er faldet lidt idag men det har vi ikke mærket for vinden har været svag og det føltes varmere ude i aften end i går aftes. Ja lidt natte regn ville være godt. De snakker godt nok om lidt byger de næste par dage men mon ikke det nærmest Er held hvis vi blir ramt af en.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Der er nok ikke mange, der har så meget, som jeg har, men der er ikke noget at gøre ved det, andet end at lukke øjnene ;) jeg kan ikke komme til bunds i det, det får du at se, når du kommer :)
      Ja træpæonerne er rigtig fine, du kan tro, jeg nyder dem. Mine er nu heller ikke overfyldt med blomster, jeg har bare flere. P delavayi er den, der har flest.
      Nej de gule rhodoer jeg skriver om står ved bænken nederst i haven ved ørkenbedet. Men du har ret, der er også gule i skoven, som dufter dejligt.
      Ja den er faldet lidt, men det var rigtig fint her til aften. Natteregn er vi nok ikke så heldige at få.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. Hej Lisbeth

    Hvem har vel en hage som er uten ugress? Jeg vet ikke om noen :)
    I hvertfall ikke de som har en stor hage. Jeg har mye ugress, men skvallerkål og det er jeg veldig glad for.
    Flotte trepeoner!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Det er i hvert fald ikke nemt at undgå ugress :) ikke når vi har så stor en have.
      Tak ja de er rigtig fine
      Klem

      Slet
  8. Good morning dear Lisbeth,
    What a special peonie's you have!! Overhere it's also very dry. My claysoil in the garden is like a rock. I leave the weeds in the garden maybe the soil won't dry out. I start weeding as soon as we get rain.
    Have a wonderful sunday.
    Rosehugs Marijke

    SvarSlet
    Svar
    1. Hello Marijke
      I have a lot of different peonies. It is dry her too, we need water nearly every where in Europe.
      Same to you
      Rosehugs Lisbeth

      Slet